Filtr cząstek stałych (DPF) to rozwiązanie stosowane w większości nowych pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne, a także w niektórych modelach samochodów benzynowych. Filtr jest częścią układu wydechowego pojazdu i odpowiada za oczyszczanie gazów spalinowych ze znajdujących się w nich cząstek stałych, przede wszystkim cząstek niespalonego węgla. Wykonany z węglika krzemu wkład filtra ma jednak ograniczoną pojemność i z czasem musi się zapchać. Jakie są tego objawy?
Objawy zapchanego filtra cząstek stałych
Podstawowym elementem układów wydechowych z DPF jest różnicowy czujnik ciśnienia umiejscowiony tuż przed i zaraz za filtrem. Gdy różnica ciśnień gazów spalinowych przed i za filtrem jest zbyt duża (według zaprogramowanej przez producenta normy), czujnik wysyła sygnał do komputera pokładowego pojazdu i na desce rozdzielczej zapala się kontrolka DPF. Niekiedy jeden z czujników lub sama kontrolka może być uszkodzona, przez co kierowca nie otrzyma wizualnego potwierdzenia przyczyny problemu. Pomimo tego zapchany filtr cząstek całych daje wyraźne sygnały, które można dość łatwo rozpoznać. Typowymi objawami zapchanego filtra są odczuwalne skoki obrotów, spadek osiągów i ociężała praca silnika, w skrajnych przypadkach jego awaria, a w nowszych autach, przejście pojazdu w tryb awaryjny.
Konsekwencje jazdy z zapchanym DPF mogą być bardzo poważne, łącznie z zatarciem silnika. Dlatego warto dbać o filtr i co pewien czas kontrolować jego stan. Gdy pojawia się konieczność częstszego wypalania sadzy (raz na 1000 km to norma, a w przypadku jazdy miejskiej raz na 500 km), być może filtr jest już zapchany przez popioły, a tych wypalić się nie da. W tej sytuacji możliwym rozwiązaniem jest regeneracja wodna. Wypłukanie popiołów jest możliwe, co pozwoli zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy.
Autoserwis Klakson zaprasza na wszelkie naprawy samochodów osobowych. Zadzwoń, umów się, szybko zdiagnozujemy ustaerkę i dokonamy naprawy.