Jeśli zastanawiasz się, czym kierują się współcześni kierowcy poszukujący dobrego warsztatu samochodowego, ceną czy zaufaniem do jakości świadczonych przez niego usług, zapoznaj się z wynikami badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC na zlecenie brytyjskiego przedsiębiorstwa Castrol. Jego wyniki mogą być dla wielu sporym zaskoczeniem.
Cena ważna, ale nie najważniejsza
Zgodnie z informacjami uzyskanymi podczas badania okazało się, że dla współczesnych kierowców znaczenie ma już nie tylko niska cena usługi, ale także odpowiednie podejście do klienta, profesjonalne wyposażenie i wysokie kwalifikacje zatrudnionych mechaników, co powinny gwarantować podobny standard obsługi, jak w autoryzowanym serwisie samochodowym. Co warte podkreślenia, zgodnie z nowymi przepisami unijnymi nawet nowe auta mogą być serwisowane w warsztatach niezależnych i to bez ryzyka utraty gwarancji - dotychczas nawet najprostsze czynności trzeba było wykonywać w autoryzowanym serwisie, co wiązało się zawsze z dużym wydatkiem.
Co powinno wyróżniać dobry warsztat niezależny?
Na podstawie ankiet zebranych podczas badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC, dla około 82 proc. respondentów kluczowe znaczenie ma renoma niezależnego warsztatu oraz krążące o nim opinie, zarówno te, które można odnaleźć w sieci, jak i te uzyskane od znajomych czy członków rodziny. Około połowy ankietowanych potwierdza, że informacji o warsztatach poszukuje w internecie, przeglądając różnego rodzaju fora i czytając opinie pozostawiane pod wizytówkami warsztatów - wyświetlają się w wyszukiwarce. Co ciekawe, choć internet służy do znalezienia dobrego warsztatu, to jednak jeśli chodzi o ustalenie terminu wizyty i dogadanie szczegółów naprawy, większość osób decyduje się na osobisty kontakt lub rozmowę telefoniczną. Zgodnie z wynikami badania około jedna trzeciej osób wybiera warsztat, w którym będzie mogła osobiście obserwować proces naprawy.
Badanie jednoznacznie wskazuje, że dla większości klientów wybierających niezależny warsztat samochodowy najważniejsze są jego kompetencje techniczne w bezpośredni sposób związane z szybkością i jakością naprawy. Dla 94 proc. ankietowanych ważne jest konsultowanie kosztów przed przystąpieniem do kolejnych etapów pracy, dla 92 proc. przejrzystość tych kosztów, a dla 91 proc. udzielenie gwarancji po naprawie. Co warte podkreślenia, wymagania wobec warsztatów nie ograniczają się wyłącznie do aspektów stricte związanych z naprawą lub bieżącym serwisem samochodu. Około 60 proc. ankietowanych oczekuje, że w warsztacie będzie czysto i będzie mogła doglądać samochód podczas naprawy. Dla około 40 proc. osób ważny jest również dostęp do poczekalni dla klientów i dedykowanej im toalety, a także możliwość otrzymania samochodu zastępczego na czas realizowanych w warsztacie prac.
Czego najbardziej nie lubimy?
Wyniki badania wskazują nie tylko na oczekiwania klientów niezależnych serwisów samochodowych, ale także na kwestie, które w największym stopniu zniechęcają do korzystania z usług konkretnych warsztatów, a tym samym mają negatywny wpływ na ich wizerunek. Około 90 proc. ankietowanych za najbardziej drażniące kwestie uznaje nieuprzejme zachowanie personelu warsztatu, opóźnienia w naprawie oraz konieczność pokrycia kosztów napraw, które wcześniej nie były z nimi uzgodnione. Jednocześnie za najbardziej pożądane cechy pracowników warsztatu uznaje się rzetelność, doświadczenie, umiejętność doradzania oraz znajomość nowinek technicznych.
Zdecydowana większość, bo aż 84 proc. ankietowanych chętnie wróci do tego samego warsztatu, gdy pierwsza naprawa przebiegła bez większych problemów. Cena usługi znajduje się znacznie niżej w rankingu powodów, dla których wracamy w to samo miejsce, bo dopiero na trzecim miejscu. Dla około 60 proc. ankietowanych duże znaczenie ma również bliskość serwisu oraz terminowość pracujących w nim osób. Na pozytywny wizerunek niezależnego serwisu samochodowego wpływa także jego współpraca ze znaną marką.
Zapraszamy do polecanego przez klientów warsztatu samochodowego Klakson.