Popularność samochodów z automatyczną skrzynią biegów szybko rośnie, warto zatem nauczyć się dbać o ten element techniczny pojazdu i unikać błędów, które mogą przyczynić się do jego szybszego zużycia. Przede wszystkim należy pamiętać o regularnej wymianie oleju, utrzymywaniu jego niskiej temperatury, zwłaszcza podczas jazdy z obciążeniem i ogólnie o unikaniu sytuacji, w których automatyczna skrzynia biegów narażona jest na większe obciążenia.
Wymiana oleju
W odróżnieniu od manualnych skrzyni biegów, w których oleju przekładniowego w ogóle nie trzeba wymieniać (zgodnie z zaleceniami wielu producentów nowych samochodów), smarujący i chłodzący automatyczną skrzynię biegów olej należy wymieniać co około 40-60 tys. km lub nawet częściej, zgodnie z zaleceniami producenta i z uwzględnieniem specyficznych potrzeb konkretnego auta, przede wszystkim obciążeń, na jakie jest narażone.
W skrzyniach automatycznych stosowany jest specjalny olej hydrauliczny, który nie tylko smaruje i chłodzi, ale i odpowiada za prawidłową pracę całego podzespołu. Dlatego kupując olej na wymianę, należy ściśle przestrzegać wymagań stawianych przez producenta. W tym przypadku nie ma miejsca na błąd i improwizację. Należy zawsze wybierać olej o dokładnie tych parametrach, jakich wymaga producent auta. Jeśli zaniedbasz wymianę oleju, skrzynia automatyczna będzie Ci służyć znaczniej krócej, niż powinna.
Chłodzenie automatycznej skrzyni biegów
Warto pamiętać, że w przypadku automatycznych skrzyni biegów olej odpowiada nie tylko za ich smarowanie, ale i chłodzenie. Dlatego dla zagwarantowania optymalnych warunków pracy i przedłużenia żywotności automatycznych skrzyni biegów większość dopuszczonych na europejski rynek automatów standardowo wyposażona jest w chłodnicę oleju. Gdy pojazd nie został wyposażony w ten element, a samochód będzie wykorzystywany do ciągnięcia przyczepy lub będzie pracował ze znacznym obciążeniem, warto zainwestować w dodatkową chłodnicę. To wydatek rzędu kilkuset złotych, a pozwala w znaczący sposób odciążyć skrzynię biegów i tym samym pomóc w zachowaniu jej wysokiej sprawności przez dłuższy czas.
Prawidłowe chłodzenie automatycznej skrzyni biegów jest szczególnie ważne podczas holowania innego pojazdu i przy jeździe z przyczepą. Podczas dłuższej podróży ze znaczną prędkością również co pewien czas warto zrobić krótki postój. Dzięki temu skrzynia zdąży się wychłodzić i nie będzie się zbyt mocno zużywała.
Jazda w terenie
Samochody terenowe z automatyczną skrzynią biegów to wygoda, którą w szczególności docenią początkujący miłośnicy off-roadu. Skrzynia samodzielnie dobiera bieg do obciążenia, robi to płynnie i automatycznie, a tym samym ułatwia pokonywanie stosunkowo prostych przeszkód terenowych. Sprawdza się m.in. przy jeździe po błocie i piasku. Jej wadą jest natomiast mała odporność na wodę. Przejazd przez rzeczkę może grozić zalaniem skrzyni (przez odpowietrzniki do skrzyni może dostać się woda), a to oznacz konieczność szybkiej wymiany oleju. Po zalaniu olej warto wymienić w możliwie krótkich odstępach czasu dwa razy, tak by mieć pewność, że usunęliśmy wszystkie zanieczyszczenia i krople wody. Poza tym przy większych lub dłuższych podjazdach, by zmniejszyć obciążenie skrzyni i zapobiegać jej przegrzewaniu, należy korzystać z reduktora.