Automatyczna skrzynia biegów staje się coraz bardziej powszechna. Większość nowych aut jest już wyposażona w ten rodzaj przekładni. Zdarza się jednak, że nawet kupując używany, starszy model samochodu natykamy się na automat. Wśród kierowców zdarzają się zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy automatycznej skrzyni biegów. Ale w ostatnich latach po polskich ulicach jeździ coraz więcej automatów. Kupując kolejny, nowszy samochód natykamy się właśnie na oferty samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Dla tych, którzy dotąd nie mieli okazji jeździć autem z takim rodzajem przekładni, może to wiązać się z pewnymi obawami lub nawet niechęcią. Czy słusznie? Ponoć kto raz spróbował jazdy automatem nie chce wracać do manuala. Spróbujmy zatem rozważyć wszystkie zalety i wady automatycznej skrzyni biegów i zdradźmy, czego można się spodziewać kupując automat.
Jak działa automatyczna skrzynia biegów?
Automatyczna skrzynia biegów przede wszystkim powstała z koncepcji odciążenia kierowcy od konieczności ciągłej zmiany biegów. Jedyną akcją, jaką trzeba podjąć, jest wybór między podstawowymi trybami, głównie dotyczącym jazdy do przodu, postoju czy cofania. W standardowej przekładni automatycznej występują cztery tryby oznaczone literami:
- „P” od angielskiego słowa „park” to tryb postoju;
- „R” z angielskiego „reverse” oznacza jazdę do tyłu,
- „N” ang. „neutral” wprowadza auto w położenie neutralne,
- „D” od ang. „drive” to jazda do przodu.
Każdy z tych trybów należy uruchamiać jedynie zgodnie z przeznaczeniem. Nieprawidłowe stosowanie trybów niestety przeważnie kończy się poważnymi usterkami, które można naprawić tylko w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Co oznacza prawidłowe uruchamianie trybów? Za przykład niech posłuży nam „P”, włączamy go jedynie wtedy, kiedy mamy zamiar zatrzymać się i wyłączyć silnik. Aktywujemy wówczas blokadę przekładni, wymuszanie jazdy w aucie w tym trybie po prostu może uszkodzić przekładnię. Jeśli mamy zamiar zatrzymać się na chwilę, na przykład na światłach, utrzymajmy tryb jazdy, czyli „D”. Położenie neutralne jest dość wyjątkową sytuacją, wbrew powszechnemu przekonaniu. Powinno być uruchomione jedynie wtedy, kiedy chcemy przemieścić auto z wyłączonym silnikiem np. do holowania. Tryby „D” oraz „R” powinny być stosowane w sposób racjonalny, nie powinno się między nimi bezpośrednio przechodzić bez użycia pedału hamulca, aby nie uszkodzić przekładni.
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Zdecydowaną zaletą automatów jest wygoda użytkowania przekładni. Można się o tym przekonać zwłaszcza jeżdżąc po mieście, stojąc na korkach. Niejednostajna, przerywana jazda wymaga częstej zmiany biegów. W automacie kierowca nie musi tak często operować przekładnią, jak w przypadku manuala. To argument, który zawsze pojawia się jako pierwszy u zwolenników automatycznej skrzyni. Ale nie jest to jedyna zaleta tego typu przekładni. W automatach nie ma pedała sprzęgła. Nie dość, ze kierowca używa tylko jednej, prawej nogi do obsługi hamulca i gazu, to mamy o jedną część samochodową mniej, czyli mniej potencjalnych usterek.
Ponadto kierowca może lepiej skoncentrować się na drodze, nie musi nieustannie kontrolować położenia przekładni. Auto dostosowuje się do stylu jazdy, nie ma tzw. szarpania, przeskoków, czy też braku płynności jazdy. Przechodząc między trybami i wciskając gaz-hamulec jedziesz spokojnie, przyspieszasz i zwalniasz, nawet nie odczuwając zmiany biegów. Zwolennicy automatycznej skrzyni biegów twierdzą, też że przy umiejętnym stosowaniu skrzyni biegów nie ma możliwości, by nadwyrężyć silnik. Niektórzy też twierdzą, że ich mało ekonomiczny styl jazdy wychodzi mimo wszystko bardziej oszczędnie, niż w przypadku manuala. Dla kogoś, kto nie ma w nawyku „oszczędzania” paliwa podczas jazdy, automat nieco redukuje takie zachowania jak np. „gazowanie”, czy nieodpowiedni dobór biegu.
Wady automatycznej skrzyni biegów
Podstawowym kontrargumentem podawanym przez przeciwników automatycznej skrzyni biegów jest zwiększone zużycie paliwa. Dwadzieścia lat temu różnica między automatem, a manualem w tej kwestii była naprawdę znaczna. Dziś samochód z automatyczną skrzynią biegów nadal zużywa więcej paliwa, ale różnice są już naprawdę niewielkie i zazwyczaj najbardziej odczuwane przez takich kierowców, którzy wcześniej jeździli manualem w bardzo oszczędny sposób. Ponadto zwolennicy, nazwijmy to: dynamicznej jazdy, mogą być nieusatysfakcjonowani faktem, że automat nie nadaje się do „driftów” i jazdy na najwyższych obrotach silnika. Jednak chyba najmniej przyjemną i poważniejszą sprawą w eksploatacji automatycznej skrzyni biegów jest bardziej skomplikowana procedura naprawy usterek. Niestety awaryjność dla tego układu jest standardowa. Przy niewłaściwym stosowaniu trybów dochodzi do usterek, które usunąć może jedynie profesjonalny i doświadczony mechanik. Wymiana jakiejkolwiek części, o ile w ogóle ma sens, jest sprawą kosztowną. Dosyć często po awarii niezbędna jest wymiana całej skrzyni, co wiąże się z naprawdę sporym wydatkiem. Dlatego warto jednak wypracować prawidłowy nawyk zmiany trybów w automacie, a w przypadku zauważenia jakichkolwiek niepokojących sygnałów ze strony przekładni zwrócić się do zaufanego mechanika. Dość szybka interwencja może uchronić nas przed naprawdę wysokimi kosztami naprawy.
Zapraszamy do Auto Serwisu Klakson do Pruszkowa, gdzie przeprowadzimy dokładną diagnostykę auta i sprawną naprawę ewentualnych usterek.