Nadejście wiosny, jest ku temu dobrą okazją.
Pierwsze cieplejsze dni roku to moment, w którym zdecydowana większość kierowców orientuje się, że z klimatyzacją w ich aucie nie dzieje się najlepiej. Po zimowej przerwie i pierwszym uruchomieniu samochodowej klimatyzacji na wiosnę, w wielu przypadkach z kratek wentylacyjnych ulatnia się niezwykle nieprzyjemny zapach pleśni i innych zanieczyszczeń, które nagromadziły się we wnętrzu systemu klimatyzacyjnego samochodu. Dlatego, zamiast czekać i liczyć na cud samooczyszczenia klimatyzacji, zdecydowanie lepiej od razu odwiedzić serwis i podczas kolejnych, coraz cieplejszych dni roku, cieszyć się najwyższym komfortem jazdy ze sprawną klimatyzacją.
Skąd bierze się nieprzyjemny zapach?
Nieprzyjemny zapach to jasny sygnał, że w przewodach wentylacyjnych zaczęła rozwijać się pleśń. Przyczyną rozwoju pleśni jest wilgotne środowisko wytwarzane przez parownik i zanieczyszczenia zasysane z powietrza. Jedyną barierą chroniącą auto przed rozwojem pleśni w systemie klimatyzacji jest sprawny, świeży filtr kabinowy. To on oczyszcza powietrze, zapobiegając rozwojowi pleśni w okolicach parownika i tym samym chroniąc nas przed nieprzyjemnym zapachem w aucie, przy uruchomieniu samochodowej klimatyzacji.
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Podstawowym typem filtrów są filtry papierowe, które są w stanie zatrzymać większość drobnych zanieczyszczeń mechanicznych. Jeśli jednak chcemy zapobiec przedostawaniu się do wnętrza auta bakterii, szkodliwych gazów i różnego rodzaju toksyn, które mogą stanowić pożywkę dla rozwoju pleśni, warto wyposażyć swoje auto w filtr z węglem aktywnym. Jest to rodzaj filtra papierowego z wbudowanymi w jego strukturę warstwami węgla aktywnego, które mają zdolność do wychwytywania i zatrzymywania zanieczyszczeń biologicznych i chemicznych.
Jak często wymieniać filtr kabinowy?
Maksymalny okres żywotności oszczędnie używanego filtra kabinowego to rok. Najlepiej wymieniać go właśnie na wiosnę, by przed sezonem wzmożonego użytkowania samochodowej klimatyzacji, w jak najlepszym stopniu chronił ją przed zanieczyszczeniami pochodzącymi ze środowiska zewnętrznego. Oczywiście filtr możesz wymieniać częściej, zwłaszcza jeśli z klimatyzacji korzystasz niezwykle intensywnie i czujesz, że filtr może zapchać się znacznie szybciej. Wymiana filtra na jesień pozwoli pozbyć się zanieczyszczeń zgromadzonych w czasie wiosny i lata, dzięki czemu obniży się ryzyko rozwoju pleśni w systemie klimatyzacji w okresie jesienno-zimowym.
Warto pamiętać, że filtr kabinowy wychwytuje z powietrza pyłki roślinne, w związku z czym wymiana filtra na wiosnę rekomendowana jest wszystkim osobom cierpiącym na różnego rodzaju alergie. Świeży filtr zwiększy komfort prowadzenia samochodu i w większym stopniu odizoluje jego wnętrze od drażniącego działania alergenów, których szczególnie duży wyspy mamy właśnie na wiosnę.
Kiedy zdecydować się na pełny serwis układu klimatyzacji?
Kompletny serwis klimatyzacji, wliczając w to czyszczenie całego układu i wymianę czynnik chłodniczego to dość duży wydatek i dlatego wielu kierowców odkłada go w czasie. Jeśli będziesz dbał o klimatyzację w samochodzie i regularnie, przynajmniej raz w roku wymieniał filtr kabinowy, pełen serwis układu będziesz musiał wykonywać co 2-3 lata. Jeśli filtr będziesz wymieniał częściej, dwa razy w roku, ten czas będziesz mógł wydłużyć o kolejne 1-2 lata.
Jednoznacznym sygnałem, który poinformuje Cię o konieczności kompleksowego czyszczenia układu klimatyzacji, jest nieprzyjemny zapach wydobywający się z kratek wentylacyjnych w Twoim aucie. Niestety w takiej sytuacji wymiana filtra już niewiele pomoże – przykry zapach oznacza, że na parowniku pojawiła się pleśń i nie usuniesz jej w inny sposób, niż oddając auto do serwisu klimatyzacji. Innym objawem wadliwego działania klimatyzacji jest regularnie parowanie przedniej szyby i to pomimo włączonego nawiewu powietrza.
Odwiedzając serwis klimatyzacji, jeśli posiadasz starsze, kilkunastoletnie auta, od czasu do czasu poproś również o sprawdzenie szczelności całego układu. W starszych samochodach istnieje duże prawdopodobieństwo skorodowania niektórych elementów, przez co klimatyzacja będzie mniej wydajna w działaniu i bardziej podatna na zanieczyszczenie.
Jak chronić klimatyzację przed szybkim uszkodzeniem?
Jeśli chcesz zmniejszyć ryzyko szybkiego uszkodzenia systemu samochodowej klimatyzacji, przestrzegaj dwóch prostych zasad – oczywiście pomijając kwestię regularnej wymiany filtra kabinowego. Po pierwsze, jeśli wsiadasz do rozgrzanego auta, zanim włączysz klimatyzację, otwórz szyby lub drzwi i przewietrz auto – w gorące dni temperatura wewnątrz auta jest zwykle znacznie wyższa niż na zewnątrz. W ten sposób szybciej schłodzisz wnętrze samochodu i zapobiegniesz nadmiernemu przeciążeniu klimatyzacji. Po drugie, na kilka minut przed końcem jazdy wyłącz klimatyzację. Dzięki temu cieplejsze powietrze nieco osuszy parownik i pomoże w odparowaniu przynajmniej części wilgoci z układu, co zminimalizuje ryzyko szybkiego rozwoju pleśni w systemie. Dodatkowo wyłączając klimatyzację na kilka minut przed zakończeniem jazdy, nieznacznie podniesie się temperatura w aucie, przez co wyjście na zewnątrz będzie mniejszym szokiem dla Twojego organizmu.