Do typowych problemów z filtrem cząstek stałych zaliczamy: zbyt wysoki poziom oleju silnikowego, brak dodatku do paliwa i świecącą się kontrolkę filtra. Jak radzić sobie z tego typu problemami i jakie są ich przyczyny?
Główne przyczyny wadliwego działania DPF to:
- Rozszczelnienie układu dolotowego (podczas przyspieszania silnik produkuje zbyt duże ilości sadzy).
- Zużycie układu wtryskowego (niewłaściwie rozpylone paliwo źle się spala, przez co produkowana jest ponadprzeciętna ilość sadzy).
- Zużycie pierścieni tłokowych (do komory spalania dostaje się olej silnikowy, niedopalony zatyka filtr cząstek stałych).
- Zużycie lub uszkodzenie układu turbodoładowania (analogicznie jak w przypadku zużycia pierścieni tłokowych, niedopalony olej zatyka filtr).
Gdy rośnie poziom oleju silnikowego?
Przyczyną wzrostu poziomu oleju silnikowego może być paliwo spływające po tłokach do miski olejowej. Przy dużej ilości sadzy sterownik próbuje ją dopalić, pobierana jest więc większa ilości paliwa. Niestety zwykle sadzy jest tak dużo, że zwiększone dawki paliwa nie pomagają w jej dopaleniu. Nadmiar paliwa spływa po tulejach cylindrowych i przedostaje się do miski olejowej, przez co poziom oleju rośnie. Problem dotyczy głównie samochodów wyposażonych w tzw. filtry suche, czyli DPF-y pracujące bez dodatku płynu.
Najprostszym rozwiązaniem problemu jest przepalenie silnika, czyli dynamiczna jazda na drodze szybkiego ruchu lub wizyta w serwisie samochodowym. Gdy poziom oleju silnikowego rośnie, konieczna będzie również jego jak najszybsza wymiana (olej silnikowy zmieszany z paliwem traci swoje właściwości smarujące).
Gdy zapali się kontrolka filtra cząstek stałych?
Filtr jest zapchany sadzą i konieczne jest jego przedmuchanie. Kontrolka ostrzegawcza zapala się w momencie, gdy pojemność robocza filtra została wyczerpana. Sterownik informuje o tym kierowcę odpowiednio wcześniej, dzięki czemu jest jeszcze czas na dopalenie sadzy podczas dynamicznej jazdy na drodze szybkiego ruchu. W innym przypadku koniecznością stanie się wizyta w serwisie samochodowym.
Najprostszym rozwiązaniem problemu jest dopalenie sadzy poprzez dynamiczną jazdę przez określony czas. Zwykle producent samochodu sugeruje, z jaką prędkością i jak długo należy jechać autem, by dopalić sadzę nagromadzoną w filtrze. Bez przedmuchania silnika wizyta w serwisie będzie nieunikniona – jeśli będziemy zwlekać zbyt długo, filtr zapcha się tak bardzo, że jego przepalenie przestanie być możliwe.
Gdy zabraknie dodatku do paliwa?
Płyn zużył się w sposób naturalny lub doszło do wycieku. W takiej sytuacji należy jak najszybciej uzupełnić braki, korzystając przy tym z płynów sugerowanych przez producenta auta. W starszych modelach samochodów z FAP zwykle stosowano DPX. W nowszych modelach stosuje się Infineum lub Eolys.
O czym powinien pamiętać kierowca auta z DPF-em?
- Nie dodawaj gazu na niskich obrotach – duże ilości paliwa w komorze spalania stają się przyczyna zwiększonej produkcji sadzy, która szybko zapcha filtr.
- Pamiętaj o okresowym przepaleniu filtra – samochody z filtrem DPF muszą być co pewien czas przegonione na drodze szybkiego ruchu. Najlepiej przynajmniej raz w miesiącu wybrać się w dłuższą trasę i wypalić nadmiar sadzy gromadzącej się w filtrze.
- Nie stosuj płynów uszlachetniających do paliwa – paliwo powinno mieć ściśle określone parametry techniczne, wtedy filtr działa z największą efektywnością i nie ulega szybkiemu zapchaniu.
- Wybieraj oleje niskopopiołowe – ten rodzaj olejów podczas spalania nie generuje dużych ilości sadzy, dzięki czemu filtr działa dużej.
- Staraj się tankować do pełna, zwłaszcza w przypadku samochodów wyposażonych w starszą wersję filtrów FAP. Sterownik dawkuje odpowiednią ilość płynu (dodatku do paliwa) bezpośrednio do baku z paliwem i małe dolewki paliwa mogą go zmylić. Dlatego najlepiej zalewać bak do pełna.
Naprawa filtrów:
- Regeneracja filtra – to najtańszy sposób na przywrócenie go do możliwe wysokiej sprawności działania. Regeneracja filtr polega na jego przepaleniu, chemicznym oczyszczeniu lub wymianie wkładu. Zasadniczo chodzi o to, by pozbyć się z filtra jak największej ilości sadzy. Regeneracja nie sprawi, że filtr będzie w pełni czysty, ale pozwoli go wciąż eksploatować.
- Wymiana filtr – to zdecydowanie droższa opcja, nawet jeśli sięgamy po w miarę nowy filtr po regeneracji z uszkodzonego pojazdu. W przypadku starszych modeli samochodów, z mocno zużytym silnikiem, zakup fabrycznie nowego DPF może być nieopłacalny, bo taki filtr i tak będzie zatykał się znacznie szybciej niż w nowym aucie.
- Usunięcie filtra – to radykalna opcja, w sensie prawnym nie do końca legalna (auto z usuniętym DPF nie spełnia norm homologacji i nie powinno być dopuszczone do ruchu), ale na stałe rozwiązująca problem z zapychającym się filtrem. W tej opcji usuwa się nie tylko filtr, ale przy okazji wprowadza się odpowiednie zmiany w oprogramowaniu sterującym pracą silnika.
A gdzie najlepiej dokonać naprawy filtra cząstek stałych? Oczywiście w autoserwisie Klakson w Pruszkowie. Zapraszamy.