Regularna wymiana oleju silnikowego to jedno z podstawowych zadań, o którym musi pamiętać każdy kierowca. Niestety oleje silnikowe, również oleje syntetyczne nowej generacji, dość szybko tracą swoje pierwotne właściwości, przez co ich zdolność do smarowania wnętrza silnika z czasem spada. Dlatego producenci aut zalecają regularną wymianę oleju silnikowego minimum raz w roku, a jeśli zachodzi taka konieczność (gdy przejedziemy określoną liczbę kilometrów), częściej.
Przy okazji wymiany oleju silnikowego powinno się również wymienić filtr oleju, który zatrzymuje wszelkie rodzaje zanieczyszczeń powstających podczas pracy silnika i tym samym chroni silnik przed szybkim uszkodzeniem.
Zasadniczo olej silnikowy należy wymieniać raz w roku lub po przejechaniu 10-20 tys. kilometrów. Zawsze warto sprawdzić, jaką częstotliwość wymiany oleju zaleca jego producent i producent auta. W nowych autach warto stosować oleje najwyższej jakości, w pełni syntetyczne, które gwarantują optymalne smarowanie samochodowego silnika w szerokim zakresie temperatur. W przypadku starszych pojazdów można pozostać przy olejach półsyntetycznych, a w najstarszych modelach wciąż można stosować oleje mineralne.
Wybierając olej silnikowy, musisz również pamiętać o stosowaniu jego odpowiedniego rodzaju. W sprzedaży znajdziesz bowiem zarówno oleje do diesla, jak i do silników benzynowych. Nie pomyl ich ze sobą! Wymianę oleju zlecaj fachowcom i zawsze od razu wymieniaj filtr oleju. Pamiętaj również o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju silnikowego, który zużywa się w sposób naturalny. Gdy jego poziom jest zbyt niski, dolej niewielką ilość tego samego rodzaju oleju, jaki znajduje się już w silniku Twojego auta.
Współczesny olej silnikowy to mieszanka bazy (pochodna węglowodorów naturalnych lub syntetycznych) i substancji uszlachetniających.
- Odpowiada za smarowanie cylindrów i tłoków silnika, chroniąc je przed szybkim zużyciem.
- Zapobiega gromadzeniu się we wnętrzu silnika osadów będących pochodną spalania paliwa.
- Zmniejsza ryzyko korozji we wnętrzu silnika samochodowego.
- Współuczestniczy w procesie chłodzenia silnika, przejmując i odprowadzając część ciepła wytwarzanego podczas procesu spalania.
- W pozytywny sposób wpływa na spalanie – zwiększa efektywność pracy silnika, zmniejszając zużycie paliwa.
W sprzedaży znajdziemy trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych. Są to:
- Oleje syntetyczne – nowoczesne oleje o dużej zawartości substancji uszlachetniających, które zachowują optymalny poziom lepkości w szerokim zakresie temperatur. Nie są zbyt rzadkie w wysokich temperaturach i zbyt gęste w niskich temperaturach. Gwarantują szybki i bezpieczny rozruch auta podczas upalnego lata i mroźnej zimy.
- Oleje półsyntetyczne – to mieszanka oleju wytwarzanego z węglowodorów naturalnych (ropy) i syntetycznych z domieszką substancji uszlachetniających. Są tańszą alternatywą dla olejów silnikowych w pełni syntetycznych i choć nie oferują tak wysokich parametrów lepkości, to jednak przy regularnej wymianie będą dobrym wyborem dla wielu modeli, zwłaszcza starszych samochodów.
- Oleje mineralne – to podstawowy, najtańszy typ olejów silnikowych będących pochodną węglowodorów naturalnych, bardziej gęsty od pozostałych typów oleju, a przez to oferujący słabsze parametry w zakresie smarowania silników, zwłaszcza w niskich temperaturach powietrza. Stosowany jedynie w starszych autach.
Na etykiecie opisującej olej silnikowy, prócz informacji o jego typie, znajdziemy również szereg dodatkowych symboli, które sygnalizują o konkretnych właściwościach danego oleju. Przykładem takich oznaczeń są cyfry znajdujące się zaraz pod nazwą oleju, takie jak 10W-40, 5W-30 czy 0W-40. Pierwsza cyfra odnosi się do poziomu lepkości oleju silnikowego zimą. Im niższa wartość, tym olej będzie lepiej radził sobie z niskimi temperaturami powietrza, a tym samym rozruch silnika przy dużym mrozie będzie łatwiejszy. Druga cyfra odnosi się do poziomu lepkości oleju w wysokich temperaturach. W tym przypadku im wyższa wartość, tym lepiej – olej zachowa odpowiedni poziom lepkości nawet wówczas, gdy zrobi się naprawdę gorąco. Dodatkowe oznaczenia opisujące oleje silnikowe sugerują, dla jakich typów silników samochodowych są one dedykowane. W sprzedaży znajdziemy oleje z oznaczeniami A1, A2, A3, A4, A5 – dedykowane silnikom benzynowym, B1, B2, B3, B4, B5 – silnikom wysokoprężnym i C1, C2, C3, C4, C5 – silnikom z filtrem cząstek stałych (DPF).
Dlaczego trzeba pamiętać o filtrze oleju?
Jeśli chcesz chronić silnik swojego auta, regularna wymiana oleju silnikowego nie wystarczy. Przy okazji wymiany oleju musisz również wymienić jego filtr. Ten odpowiada za wychwytywanie z oleju znajdujących się w nim drobin, które mogą spowodować powstawanie mikro uszkodzeń cylindrów i tłoków. W sprzedaży znajdziesz dwa podstawowe typy filtrów – wkładu filtrującego przeznaczonego do montażu w specjalnej obudowie znajdującej się już w silniku lub filtru puszkowego, który posiada własną obudowę. Taki filtr wymienia się razem z obudową. Filtr musi pasować do konkretnego modelu i wersji silnika danego auta, dlatego jego zakup warto zlecić doświadczonemu mechanikowi.
Kiedy wymienić olej i jak kontrolować jego poziom?
Olej wymieniamy raz w roku lub po przejechaniu samochodem określonej liczy kilometrów (każdy producent podaje przybliżoną wartość). Między czasie należy kontrolować poziom oleju i gdy go ubywa, systematycznie go uzupełniać. Poziom oleju sprawdzamy przy pomocy bagnetu. Wystarczy ustawić auta na równej, poziomej nawierzchni, poczekać aż silnik auta wystygnie i odczytać aktualny poziom oleju z bagnetu. Po pierwszym wyciągnięciu bagnetu oczyszczamy go z oleju i dopiero za drugim razem odczytujemy wynik. Gdy poziom oleju jest zbyt niski, odkręcamy wlew oleju i dolewamy ten sam rodzaj oleju, jaki już znajduje się w silniku auta. Robimy to małymi porcjami, co pewien czas upewniając się, czy poziom oleju osiągnął już optymalny poziom. Należy uważać, by nie dolać zbyt dużej ilości oleju, co jest szkodliwe dla auta.
Jak wymienia się olej silnikowy?
Robi się to na dwa sposoby. Najpopularniejszy z nich to odkręcenie zaworu znajdującego się na dole miski olejowej i spuszczenie zużytego oleju do wcześniej przygotowanego pojemnika. Opcja numer dwa to zassanie starego oleju przy pomocy specjalnego urządzenia – opcja często stosowana m.in. przy okazji wymiany oleju w skuterach, kosiarkach czy innych urządzeniach wyposażonych w silnik spalinowy. Po spuszczeniu starego oleju należy zdemontować stary filtr i założyć nowy – to bardzo ważne, ponieważ zapchany filtr może ograniczać przepływy oleju, a tym samym w niekorzystny sposób wpływać na smarowanie wnętrza silnika. Dolewamy tyle oleju, ile zaleca producent. Przy końcu dolewania nowego oleju, przy pomocy bagnetu warto sprawdzić, czy poziom oleju jest już optymalny.
Dawniej olej i filtr oleju kierowcy najczęściej wymieniali samodzielnie. Dziś tego typu czynność zwykle zleca się wyspecjalizowanym mechanikom, którzy mają dostęp nie tylko do odpowiednich filtrów i olejów silnikowych, ale także do narzędzi ułatwiających wykonanie tego typu prac. Poza tym zlecając wymianę oleju silnikowego w warsztacie, nie musimy zastanawiać się, co zrobić ze starym olejem.
Gdy olej silnikowy wymieniany jest rzadko, zwiększa się ryzyko uszkodzenia silnika i następuje szybsze zużywanie jego elementów, zwłaszcza przy uruchamianiu auta w skrajnych zakresach temperatur. Typowymi objawami zużycia (starości) oleju i zapchania filtra oleju jest wzrost spalania i znaczne ubytki samego oleju. Gdy zauważysz tego typu objawy nie czekaj, tylko udaj się na warsztat. Nie odkładaj wymiany oleju w nieskończoność!
Autoserwis Klakson wśród swoich usług oferuje także wymianę oleju i filtrów - zapraszamy!