Tuleje to jeden z podstawowych elementów samochodowego zawieszenia. Jest to część odpowiadająca za amortyzację drgań wywołanych jazdą po nierównej, wyboistej nawierzchni. Współcześnie w sprzedaży znajdziemy dwie podstawowe wersje tego typu części. Są nimi klasyczne tuleje gumowo-metalowe oraz tzw. polibusze, czyli tuleje poliuretanowe.
W odróżnieniu od klasycznych tulei gumowo-metalowych, które charakteryzują się bardzo dużą elastycznością, co oczywiście w korzystny sposób wpływa na tłumienie drgań, polibusze są znacznie twardsze, przez co są znacznie trwalsze, lepiej radzą sobie z większymi obciążeniami i pozwalają na bardziej precyzyjne odwzorowanie ruchu kierownicy. W związku z tym głównymi odbiorcami tulei poliuretanowych są przede wszystkim właściciele pojazdów terenowych, w których klasyczne wersje tulei gumowo-metalowych zwyczajnie się nie sprawdzają oraz użytkownicy samochodów sportowych, którym zależy na uzyskaniu jak największej kontroli nad pojazdem, zwłaszcza na zakrętach, podczas jazdy po nierównej nawierzchni.
Choć polibusze są znacznie trwalsze niż klasyczne tuleje gumowo-metalowe (według niektórych producentów nawet do pięciu razy trwalsze), to jednak z uwagi na mniejszą elastyczność poliuretanu, ich stosowanie wiąże się z większym obciążeniem innych elementów zawieszenia pojazdów, w tym wahaczy, drążków kierowniczych czy amortyzatorów. Dlatego większość producentów aut osobowych, które mają zapewniać możliwie wysoki komfort jazdy (minimalna ilość drgań), standardowo stosuje klasyczne tuleje gumowo-metalowe. Poza tym warto pamiętać, że wymiana tulei gumowo-metalowych na twarde polibusze wiąże się z ryzykiem szybszego zużycia wahaczy, w tym ryzykiem ich pęknięcia.
Montaż tulei poliuretanowych skutkuje odczuwalnym pogorszeniem komfortu jazdy. W zamian otrzymujemy auto o sztywniejszym zawieszeniu, łatwiejsze do prowadzenia na nierównościach i zakrętach.
Jeśli już zdecydujemy się na wymianę klasycznych tulei na polibusze, należy wymieniać je parami. W innym przypadku auto stanie się zupełnie nieprzewidywalne i jego prowadzenie będzie mało komfortowe. Dlatego wymieniając zużytą tuleję na nową, zawsze sięgamy po taki sam typ tulei, jaki znajduje się po drugiej stronie auta.
Różne poziomy twardości
Warto pamiętać, że tuleje poliuretanowe dostępne są w różnych poziomach twardości. Dzięki temu niektóre z nich można ewentualnie stosować w tradycyjnych samochodach osobowych, jako zamienniki dla standardowych tulei gumowo-metalowych, gumek stabilizatorów, poduszek skrzyni biegów czy silnika. Niestety nawet najbardziej elastyczne polibusze wciąż będą twardsze od elementów wykonanych z gumy, a przez to komfort prowadzenia auta wyposażonego w tego typu elementy zwykle będzie wyraźnie mniejszy. Oczywiście w sprzedaży znajdziemy również super twarde tuleje poliuretanowe dedykowane pojazdom stworzonym do jazdy wyczynowej. Tego typu części zwykle oznaczane są kolorem czerwonym, ale wiele w tym przypadku zależy od polityki konkretnego producenta części.
Tuleje poliuretanowe to sprzęt dedykowany pojazdom terenowym i sportowym, a także niektórym modelom busów i aut osobowych. Tego typu części mogą być również stosowane jako zamienniki dla klasycznych tulei gumowo-metalowych, gdy te ostatnie są zbyt drogie, trudno dostępne lub po prostu zbyt szybko się zużywają, chociażby z uwagi na niesprzyjające środowiskowo, w jakim na co dzień porusza się auto.