Wyczuwalne drgania na kierownicy, a także szarpanie nadwozia podczas jazdy autem, w czasie hamowania czy przyspieszania to najczęściej oznaka usterki mechanicznej jednego z elementów technicznych auta. Dzięki dokładnej obserwacji objawów bardzo często możemy samodzielnie zdiagnozować usterkę i ją usunąć. Oczywiście naprawę najlepiej zlecić doświadczonym fachowcom z zaprzyjaźnionego serwisu samochodowego - Autoserwis Klakson w Pruszkowie poleca swoje usługi.
Samodzielna diagnostyka
Jeśli chcemy zdiagnozować usterkę, najpierw musimy dokładnie określić rodzaj wibracji. Czy drgania dotyczą jedynie kierownicy, pedału hamulca, z może całego nadwozia. Dodatkowo powinniśmy wybadać, w którym momencie takie wibracje są najbardziej nasilone i czy towarzyszą im jakieś dziwne, niepokojące dźwięki.
Najczęściej przyczyną drgań i wibracji są po prostu źle wyważone koła. W przypadku tego typu usterki drgania zaczynają pojawiać się przy większej prędkości jazdy (niekiedy już przy 40km/h) i z kierownicy mogą przenieść się na całą karoserię. Gdy czujemy dziwne bicie przy hamowaniu, najczęstszą przyczyną takiego objawu są uszkodzone tarcze hamulcowe lub piasty. Jeśli natomiast odczuwalne drgania pojawią się przy przyspieszaniu, najczęściej odpowiadają za nie uszkodzone elementy układu napędowego, na przykład zużyte krzyżaki przegubów półosi napędowych. Gdy masz samochód z napędem na tył i przy przyspieszaniu prócz drgań zaczniesz słyszeć metaliczne stuki, prawdopodobnie uszkodzeniu uległy krzyżaki na wale napędowym.
Niepokojących objawów nie należy ignorować, zwłaszcza jeśli dotyczą one układu napędowego. Zerwanie jednego z jego elementów w czasie jazdy może być niebezpieczne dla kierowcy, jego pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Niektóre z przyczyn drgań podczas przyspieszania:
- Zużycie przegubów półosi napędowych – zwykle odnosi się do przegubów wewnętrznych, w których uszkodzeniu ulega krzyżak osadzony na półosi, czego dalszą konsekwencją jest uszkodzenie kielicha.
- Zużycie krzyżaków wału napędowego – usterka typowa dla aut z napędem na tył i 4x4, objawiająca się silnymi drganiami przenoszonymi na całe nadwozie pojazdu, z towarzyszącymi drganiom metalicznymi stukami
- Zużycie poduszek zawieszenia zespołu napędowego – przez zużytą poduszkę przechyla się cały zespół napędowy i drgania odczuwamy na półosi.
Niektóre z przyczyn drgań w czasie jazdy:
- Źle wyważone koła – drgania pojawiają się przy określonej prędkości i zanikają, gdy zwalniamy. Najpierw przenoszą się na kierownicę, a następnie na całe nadwozie.
- Pogięta felga – bicie na kierownicy narasta wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Niektórych uszkodzeń felgi może być nie widać, ale łatwo je zdiagnozować poprzez wyważenie koła.
- Uszkodzona opona – bicie może pojawić się również przy uszkodzeniu opony, które może, ale nie musi być widoczne gołym okiem. W takiej sytuacji pomoże wizyta u wulkanizatora.
Niektóre z przyczyn drgań przy hamowaniu:
- Skrzywienie tarcz hamulcowych – prócz wyczuwalnego bicia na kierownicy, przy hamowaniu zaczyna również pulsować pedał hamulca.
- Zużycie bębnów hamulcowych – gdy bębny są mocno zużyte, przy hamowaniu zaczynają pojawiać się bicia na kierownicy, wibruje również pedał hamulca.
- Uszkodzona piasta – objawy podobne jak przy skrzywieniu tarcz hamulcowych, najczęściej pojawiają się, gdy uderzymy w wysoki krawężnik.
Żadnej z wymienionych usterek nie należy ignorować i przy zauważeniu wyżej wymienionych objawów, powinniśmy dążyć do jak najszybszego usunięcia usterki. Warto pamiętać, że jazda z uszkodzoną piastą czy źle wyważonymi kołami jest nie tylko mało komfortowa, ale w dłuższej perspektywie czasu również niebezpieczna. Poza tym jazda z uszkodzonymi tarczami czy bębnami może prowadzić do uszkodzenia łożysk, a jazda z uszkodzonymi krzyżakami wału lub przegubu napędowego może doprowadzić do ich zerwania i całkowitego unieruchomienia auta.