Samochody z silnikiem diesla były dotąd bardzo popularne i doceniane przez wielu kierowców. Nowoczesny, potężny silnik wysokoprężny uznawano za ekonomiczny i wydajny. Zauważa się jednak, że nieuchronnie silnik wysokoprężny odchodzi do lamusa, bo coraz częściej wypierany jest przez innowacyjne technologie typu auto elektryczne, czy hybrydowe. Zanim ekologia, polityka, marketing i rozbieżne opinie konsumentów całkowicie wyeliminują silnik diesla z rynku, przypomnijmy sobie nieco o jego historii, przytoczmy kilka charakterystycznych cech, zalet i wad związanych z jego funkcjonowaniem.
Historia silnika diesla
Historia silnika diesla swój początek ma w 1892 roku, kiedy niemiecki inżynier Rudolf Diesel zaprezentował swój pierwszy projekt tego rodzaju silnika na wystawie w Paryżu. Prototyp silnika oparty był na koncepcji spalania wewnętrznego i wykorzystywał samoczynne rozprężanie powietrza, aby osiągnąć większą moc i efektywność energetyczną. W pierwszych latach XX wieku silniki diesla zaczęły być stosowane w transporcie morskim, kolejowym i w przemyśle. W latach 30. XX wieku silniki te zaczęły być również montowane w samochodach ciężarowych i autobusach. Po II wojnie światowej silniki diesla stały się coraz bardziej popularne w samochodach osobowych, zwłaszcza w Europie. Obecnie silniki diesla stanowią znaczącą część rynku samochodów osobowych i ciężarowych, a także wciąż są stosowane w wielu innych dziedzinach przemysłu.
Charakterystyka silnika diesla
Silnik diesel różni się od silnika benzynowego tym, że wykorzystuje paliwo w postaci oleju napędowego do spalania w cylindrze, a nie jak w przypadku benzyny, która jest mieszana z powietrzem przed spaleniem. Silniki diesla są bardziej efektywne i ekonomiczne niż silniki benzynowe, co czyni je popularnymi w wielu dziedzinach przemysłu, w tym w transporcie, rolnictwie i przemyśle stoczniowym. Silnik diesla w samochodach osobowych charakteryzuje się większą wydajnością paliwową niż silnik benzynowy. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu innego rodzaju procesu spalania, w którym wykorzystuje się wysokie ciśnienie i temperaturę panującą w cylindrach. Silniki diesla są bardziej trwałe i ekonomiczne w eksploatacji, jednak są również bardziej skomplikowane i droższe w naprawie. Charakteryzują się również specyficznym dźwiękiem pracy, istnieje też przekonanie o powodowaniu większego zanieczyszczenia środowiska. Odkąd w latach 90-tych na rynku z wielka pompą pojawiły się samochody z systemem wtrysku common rail, pozycja diesla na rynku mocno zwyżkowała. Nowoczesne diesle są szybsze, pracują ciszej i jeszcze bardziej wydajnie. Pozostaje jednak bardzo problematyczna kwestia ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem. Los silnika wysokoprężnego, który powoduje podczas pracy emisję cząsteczek do atmosfery, zależy od debaty publicznej. Diesle emitują nawet do10 razy więcej tlenków azotu (NOx), niż podobne pojazdy z silnikiem benzynowym. Biorąc pod uwagę fakt,że w naszym kraju ponad jedna trzecia zarejestrowanych aut to pojazdy z silnikiem wysokoprężnym, skala zanieczyszczenia uznawana jest za wysoka. nic zatem dziwnego, ze zarówno systemy rządowe, podatkowe i prospołeczne dążą do popularyzowania pojazdów bezemisyjnych kosztem właśnie diesli. Bez wątpienia jednak warto podkreślić, że silniki diesla w samochodach osobowych charakteryzują się niższym zużyciem paliwa niż silniki benzynowe, co pozwala na dalsze przejechanie na jednym baku paliwa. W silnikach diesla wykorzystuje się również turbosprężarki, które pozwalają na zwiększenie mocy i momentu obrotowego. W samochodach z silnikami diesla również stosuje się coraz bardziej nowoczesne systemy recyrkulacji spalin, które redukują emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Ścisła kontrola poziomu emisji oraz stosowanie prawidłowo eksploatowanych fitrów to podstawowy wymóg wobec samochodu z silnikiem diesla.
Najczęstsze usterki w samochodach z silnikiem diesla
Diesle słyną ze swojej trwałości i wydajności. Warto jednak pamiętać, że pojazdy z silnikiem wysokoprężnym z mogą także ulegać różnym usterkom. Wielość i złożoność układów w takiej konstrukcji przyczynia się do nadmiernej eksploatacji. Oto, co zdarza się najczęściej:
- Wysokie ciśnienie i temperatura panujące w cylindrach silnika diesla w trakcie eksploatacji do zużycia się elementów silnika, takich jak tłoki, panewki czy pierścienie.
- W silnikach diesla wykorzystuje się turbosprężarki, które są narażone na wysokie temperatury i ciśnienie. Zanieczyszczenie oleju silnikowego lub niedrożność układu dolotowego powietrza mogą prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.
- Układ wtryskowy jest odpowiedzialny za dostarczanie paliwa do silnika. Zużycie siłowników lub zanieczyszczenie filtra paliwa mogą prowadzić do problemów z układem wtryskowym.
- Układ recyrkulacji spalin jest odpowiedzialny za odprowadzanie spalin z powrotem do silnika w celu ich ponownego spalania. Zanieczyszczenie lub niesprawność elementów układu mogą prowadzić do problemów z układem recyrkulacji spalin.
- Układ chłodzenia jest odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Zanieczyszczenie lub zużycie elementów układu, takich jak płyn chłodniczy czy chłodnica, mogą prowadzić do problemów z układem chłodzenia.
- Układ rozrządu jest odpowiedzialny za synchronizację ruchów poszczególnych elementów silnika. Zużycie lub niesprawność elementów układu, takich jak pasek rozrządu czy łańcuch rozrządu, mogą prowadzić do problemów z układem rozrządu.
Jak każdy rodzaj silnika, także silniki diesla nie są pozbawione wad. Przedstawiamy najczęstsze usterki, z jakimi możemy się spotkać użytkując samochód z silnikiem diesla.
- Usterka turbosprężarki - jest to jedna z najczęstszych usterek w samochodach diesel, ponieważ turbosprężarka jest narażona na wysokie temperatury i ciśnienie. Uszkodzenie może być spowodowane przez zanieczyszczenie oleju silnikowego lub niedrożność układu dolotowego powietrza.
- Usterka układu wtryskowego - układ wtryskowy jest odpowiedzialny za dostarczanie paliwa do silnika. Uszkodzenie może być spowodowane przez zużycie siłowników lub zanieczyszczenie filtra paliwa.
- Usterka układu recyrkulacji spalin - układ ten jest odpowiedzialny za odprowadzanie spalin z powrotem do silnika w celu ich ponownego spalania. Uszkodzenie może być spowodowane przez zanieczyszczenie lub niesprawność elementów układu.
- Usterka układu chłodzenia - układ chłodzenia jest odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Uszkodzenie może być spowodowane przez zanieczyszczenie lub zużycie elementów układu, takich jak płyn chłodniczy czy chłodnica.
- Usterka układu rozrządu - układ rozrządu jest odpowiedzialny za synchronizację ruchów poszczególnych elementów silnika. Uszkodzenie może być spowodowane przez zużycie lub niesprawność elementów układu, takich jak pasek rozrządu czy łańcuch rozrządu.
Prawidłowa eksploatacja pojazdu z silnikiem diesla
Prawidłowa eksploatacja samochodu z silnikiem diesla jest niezbędna, aby zapewnić jego długą i bezproblemową pracę. Poniżej przedstawiamy kilka ważnych kroków, które należy wykonać, aby prawidłowo eksploatować samochód z silnikiem diesla. Regularne wymiany oleju silnikowego i filtra oleju są konieczne do prawidłowej pracy silnika. Zanieczyszczony olej silnikowy zwykle prowadzi do uszkodzenia turbosprężarki i innych elementów silnika. Kontrolowanie poziomu i jakości płynu chłodniczego jest również ważne dla utrzymania odpowiedniej temperatury pracy silnika. Niedobór płynu chłodniczego może prowadzić do przegrzania silnika i uszkodzenia układu chłodzenia. Natomiast regularne sprawdzanie i ewentualne wymiana filtra paliwa pozwala na utrzymanie czystości układu paliwowego, co przekłada się na prawidłową pracę silnika. Należy także pamiętać o regularnym wykonywaniu przeglądów technicznych, co pozwala na wczesne wykrycie i naprawienie ewentualnych usterek w układzie wtryskowym, rozrządu czy układzie recyrkulacji spalin. Warto również zwracać szczególną uwagę na odpowiednią jakość paliwa. W silnikach diesla zaleca się stosowanie paliw typu diesel, a unika się paliw z dodatkiem bio-składników, które mogą prowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego. Kolejną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę to dostateczny poziom paliwa, ponieważ jazda z niskim poziomem może prowadzić do zanieczyszczenia układu paliwowego i problemów z filtrem paliwa. Warto również pamiętać, że silniki diesla wymagają odpowiedniego rozruchu, polegającego na odczekaniu kilku sekund po uruchomieniu silnika, zanim naciśniemy pedał gazu. Jeśli to możliwe, należy unikać krótkich tras i jazdy na niższych obrotach, ponieważ silniki diesla wymagają odpowiedniej temperatury pracy, aby działały prawidłowo. Dodatkowo trzeba także regularnie sprawdzać poziom oleju w układzie wspomagania kierownicy i uzupełniać go, jeśli jest zbyt niski. Ponadto odpowiednia i systematyczna konserwacja układu klimatyzacji, ponieważ jest on niezbędny dla zapewnienia odpowiedniego komfortu jazdy i utrzymania właściwej temperatury w kabinie.
Podsumowując, prawidłowa eksploatacja samochodu z silnikiem diesla wymaga regularnego serwisowania i kontrolowania poszczególnych elementów, takich jak olej silnikowy, filtr paliwa, układ chłodzenia czy układ wtryskowy. Dzięki temu możemy zapewnić długą i bezproblemową pracę silnika, a co za tym idzie mniejsze koszty eksploatacji oraz większe bezpieczeństwo na drodze. Kompleksową obsługę pojazdu z silnikiem Diesla prowadzą doświadczeni mechanicy z Pruszkowa z warsztatu samochodowego Auto Serwis Klakson. Serwis diesla wyposażony jest w profesjonalny sprzęt diagnostyczny oraz niezbędne narzędzia do przeprowadzenia szybkiej i skutecznej naprawy.
Skontaktuj się z zespołem mechaników Auto Serwis Klakson specjalizujących się w naprawie pojazdów z silnikiem diesla (+48) 608-335-790