Wielu kierowców, zanim wyruszy w trasę, po dopaleniu silnika czeka co najmniej kilka-kilkanaście minut, by ten się nagrzał. Ma to służyć lepszemu rozprowadzeniu oleju silnikowego, a tym samym poprawie smarowania i zmniejszeniu oporów. W praktyce takie działanie nie ma jednak sensu. Nawet w starszych pojazdach wyższą temperaturę silnika łatwiej osiągniemy podczas jazdy niż postoju na biegu jałowym. Oczywiście ruszamy powoli, dając silnikowi czas na złapanie optymalnej temperatury.
Olej w silniku
Nowoczesne oleje silnikowe, zwłaszcza oleje syntetyczne, charakteryzują się dobrą lepkością zarówno przy niskich, jak i wysokich temperaturach. W związku z tym, przy regularnej wymianie oleju nie powinniśmy obawiać się jego nieodpowiedniego rozprowadzenia po wnętrzu silnika i to niezależnie od panujących na zewnątrz warunków pogodowych. Oczywiście przy bardzo dużych mrozach przed wrzuceniem jedynki warto odczekać kilkanaście sekund, ale w innych sytuacjach jest to zupełnie niepotrzebne. Co gorsza, takie działanie przyczynia się do większego zużycia paliwa, zanieczyszczania środowiska naturalnego i szybszej degradacji elementów silnika – długie postoje na biegu jałowym skracają jego żywotność. Dlatego nawet wówczas, gdy stoisz w korku lub przed zamkniętym przejazdem kolejowym dłużej niż 2-3 minuty, rozsądną opcją jest wyłączyć silnik i uruchomić go dopiero wtedy, gdy będziesz ruszać z miejsca.
Rozsądna zmiana biegów
Rozgrzewanie silnika jest niepotrzebne, ale tylko wówczas, gdy jazdę rozpoczniesz od wolnych obrotów. Gwałtowne ruszanie na zimnym silniku może skutkować jego stopniowym niszczeniem, co w dłuższej perspektywie czasu może oznaczać kosztowny remont. Gdy ruszasz z jedynki i stopniowo zwiększasz obroty, silnik stopniowo się nagrzewa, co sprzyja optymalnemu rozprowadzeniu oleju – przy wolnej jeździe silnik rozgrzeje się znacznie szybciej niż na postoju, na biegu jałowym. Jeśli od razu po uruchomieniu zimnego auta zaczniesz szarżować, mogą pojawić się problemy ze spalaniem mieszanki, co zwykle oznacza przedostawanie się nadmiaru paliwa do oleju lub układu wydechowego. Poza tym, gdy olej ma niską temperaturę, a chcesz wprowadzić silnik na wysokie obroty, przez niewystarczające smarowanie mogą cierpieć jego poszczególne elementy, w tym łańcuch rozrządu.