Codzienna eksploatacja auta wymaga systematycznej wymiany, ewentualnie uzupełnienia zużywających się płynów technicznych. Część z nich wymaga bezwzględnej wymiany przed zimą, tak by zminimalizować ryzyko ich zamarznięcia. Niektóre warto wymienić ze względu na stopniowe pogarszanie się ich właściwości fizycznych, co przy minusowych temperaturach powietrza może doprowadzić do awarii samochodu. Są również płyny, na które pogoda nie ma najmniejszego wpływu.
Jakie płyny trzeba wymienić przed zimą?
We współczesnych samochodach jedynym płynem, który należy zawsze wymieniać przed zimą, jest płyn do spryskiwaczy. Letnie płyny zamarzają już przy niewielkich mrozach, co może doprowadzić do uszkodzenia pompki, rozsadzenia zbiorniczka czy uszkodzenia rozprowadzających płyn przewodów. Koszty naprawy takiej awarii być może nie są duże, ale jest to kłopotliwa usterka, której można łatwo uniknąć. Wystarczy w porę zastąpić płyn letni jego zimową wersją.
Co ważne, płyny letnie i zimowe można bez obaw ze sobą mieszać. Dlatego, nawet jeśli w zbiorniczku wciąż znajduje się trochę płynu letniego, nie trzeba go usuwać. W takim przypadku warto sięgnąć po lepszej jakości zimowy płyn do spryskiwaczy, który krzepnie dopiero przy dużych morzach. Wówczas ryzyko zamarznięcia zmieszanego płynu będzie minimalne. Jeśli prognozy pogody zwiastują silne mrozy, można wspomóc się również specjalnym koncentratem.
Jakie płyny warto wymieniać przed zimą?
Odnosi się to do płynów, które i tak co pewien czas trzeba wymieniać na nowe, a których właściwości mogą ulec pogorszeniu wraz ze spadkiem temperatury powietrza. Do tej kategorii płynów zalicza się płyn hamulcowy, olej silnikowy, a w przypadku diesli również AdBlue. Jeśli od dłuższego czasu planujesz wymianę oleju przekładniowego lub w przypadku automatów hydraulicznego, również warto zrobić to właśnie przed nadejściem zimy.
W przypadku płynu hamulcowego ma on tendencję do gromadzenia cząstek wody, które w negatywny sposób odbijają się na skuteczności hamowania, zwłaszcza gdy jesteśmy zmuszeni do częstego wciskania pedału hamulca. Dodatkowo podczas mrozów woda może się skrystalizować, co w jeszcze większym stopniu obniży sprawność działania układu hamulcowego. Producenci zalecają wymianę płynu hamulcowego raz na dwa lata i jeśli od dłuższego czasu go nie wymieniałeś, warto przed zimą przynajmniej sprawić, ile wody znajduje się w jego składzie, a gdy jest to znaczna wartość, wymienić na nowy.
Dla zagwarantowania optymalnego smarowania olej silnikowy warto wymieniać regularnie, raz na rok lub po przejechaniu określonej przez producenta liczby kilometrów. Wymianę oleju silnikowego dobrze jest zaplanować na czas przed nadejściem mrozów. Dzięki temu mamy większą pewność, że nowy olej zapewni dobre smarowanie i szybciej dotrze do wszystkich zakamarków silnika, co przy niskich temperaturach jest zawsze trudniejsze. To szczególnie ważne w przypadku diesli i nowoczesnych aut z silnikami benzynowymi.
W autach korzystających z AdBlue, zwłaszcza gdy mają małe przebiegi i zużywają niewiele płynu, warto pomyśleć o jego wymianie właśnie przed zimą. AdBlue ma stosunkowo krótką trwałość i krzepnie już przy temperaturze około minus dziesięciu stopni Celsjusza. Gdy płyn jest stary, jego odporność na zamarzanie jest jeszcze mniejsza. Poza tym po każdym zamarznięciu i odmrożeniu właściwości takiego płynu stają się coraz słabsze.
Jakich płynów nie musimy wymieniać na zimę?
Na liście płynów technicznych, które jedynie w minimalnym stopniu lub zupełnie nie reagują na obniżenie temperatury powietrza, znajduje się płyn do wspomagania układu kierownicy, czynnik klimatyzacji i co ciekawe, płyn chłodniczy.
Jeszcze kilkanaście lat temu ryzyko zamarznięcia płynu chłodniczego było jednym z największych problemów kierowców. Współcześnie stosowane płyny chłodnicze są odporne na zamarzanie do wartości ujemnych temperatur nienotowanych w naszej szerokości geograficznej. Zachowują przy tym identyczne właściwości chłodzące niezależnie od temperatury otoczenia i należy wymieniać je zgodnie z zaleceniami producenta lub wówczas, gdy kontrolny test wykaże wyższą temperaturę ich zamarzania.
Płyn do wspomagania układu kierowniczego powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta, zwykle raz na pięć lat. Należy jedynie co pewien czas kontrolować jego poziom i w razie potrzeby uzupełniać. Warunki pogodowe nie mają wpływu na jego właściwości.
Podobnie jest z czynnikiem klimatyzacji. Jego wymiana jest zalecana raczej na wiosnę, a nie przed zimą. Warto jednak pamiętać, by z systemu samochodowej klimatyzacji korzystać również w okresie niższych temperatur powietrza. Dzięki temu pozbędziemy się z wnętrza auta nadmiaru wilgoci i zadbamy o smarowanie poszczególnych elementów układu klimatyzacji, chroniąc je przed korozją i minimalizując ryzyko ich awarii.