Instalacja turbosprężarki pozwala zwiększyć osiągi silnika przy jednoczesnym ograniczeniu jego rozmiarów. Dawniej stosowano ją niemal wyłączenie w silnikach diesla. Dziś coraz częściej spotykamy ją również w autach z silnikami benzynowymi, często w małych, miejskich autach, co ma pozwolić na zwiększenie ich mocy. Niestety turbosprężarki są podzespołami wrażliwymi i podatnymi na awarie – jak wyglądają pierwsze objawy usterki?
Jak działa turbosprężarka?
To element odpowiedzialny za zwiększanie mocy wyjściowej silników samochodowych – diesel i benzynowych. Podzespół ma na celu dostarczyć do komory spalania większą dawkę powietrza, tym samym umożliwiając spalenie większej ilości paliwa i związanego z tym chwilowego wygenerowanie większej mocy. W celu dostarczenia zwiększonej dawki powietrza turbosprężarka pracuje w ekstremalnych warunkach, przy wysokiej temperaturze i ciśnieniu oraz prędkości dochodzącej do 250 tys. obrotów na minutę. Jest przez to elementem szczególnie narażonym na uszkodzenia, zwłaszcza gdy nie zapewnimy jej odpowiedniego smarowania lub gdy do jej wnętrza przedostanie się ciało stałe.
Typowe objawy uszkodzenia turbosprężarki
- Problemy z przyspieszaniem – gdy zauważysz wyraźne opóźnienie pomiędzy momentem wciśnięcia pedału gazu a reakcją samochodu – przyspieszaniem, prawdopodobnie problemem jest właśnie turbosprężarka i jest to jeden z typowych, pierwszych objawów jej uszkodzenia. Oczywiście problemem może być również awaria przepustnicy lub układu doprowadzającego paliwo, dlatego przy naprawie warto sprawdzić również te elementy.
- Charakterystyczne świszczenie – instalacja turbosprężarki pomaga nie tylko w zwiększeniu osiągów silnika samochodowego czy zmniejszeniu szkodliwych emisji, ale także w wyciszeniu auta. Podzespół tłumi dźwięki z wlotu powietrza i gdy działa w prawidłowy sposób, silnik w samochodzie pracuje wyjątkowo cicho. Głośne świszczenie dochodzące spod maski auta jest zatem typowym objawem uszkodzenia turbosprężarki. Im głośniejsze świszczenie, tym poważniejsza awaria. Usterka może dotyczyć m.in. koła sprężarki, rozszczepionych przewodów, podciśnienia czy wycieków.
- Zwiększone zużycie paliwa – dostarczenie przez turbosprężarkę większej dawki powietrza sprzyja poprawie efektywności spalania, a to przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Gdy zaobserwujemy znaczny wzrost spalania, jego przyczyną może być właśnie usterka turbosprężarki, na przykład pojawiający się wyciek.
- Gęsty dym z rury wydechowej – w związku z tym, że turbosprężarka sprzyja poprawie efektywności spalania paliwa, wyposażone w nią auto emituje mniejszą liczbę szkodliwych spalin. Gdy z rury wydechowej samochodu wydostają się kłęby gęstego dymu, być może doszło właśnie do uszkodzenia turbosprężarki. Jeśli dym ma niebieskawy kolor, przyczyną problemu może być również uszkodzenie uszczelek zaworów. Niezależnie od przyczyny, w takiej sytuacji warto od razu zgłosić się do mechanika.
W warsztacie Klakson zdiagnozujemy problem i naprawimy profesjonalnie. Zapraszamy!