Obecnie koncerny motoryzacyjne ścigają się wręcz w technologiach tworzenia nowych modeli aut. Dziś auto oprócz tego, że spełnia znakomicie podstawową funkcję ergonomicznego środka transportu, dodatkowo zapewnia kierowcy wygodne i funkcjonalne rozwiązania, dzięki którym jazda ma być bardziej przyjemna i komfortowa. To wszystko jednak skutkuje tym, że na samochodowej desce rozdzielczej pojawia się coraz więcej kontrolek, znaczków i sygnalizatorów. Bardzo łatwo jest się w tym pogubić, szczególnie, że nie ma jednego zunifikowanego systemu znaczków, każda firma umieszcza kontrolki jak i gdzie chce. Są jednak w tym całym spontanicznym, nowoczesnym chaosie sprecyzowane przepisy i pewne reguły, dające możliwość uchwycenia choćby charakterystyki, dzięki której moglibyśmy spróbować zgadnąć, co do nas „mówi” auto, bez szperania w tysiącstronicowej instrukcji obsługi naszego modelu samochodu.
Każdy kierowca, szczególnie na początku nie kojarzy sygnalizatorów na desce rozdzielczej. Trudno też, aby się tego spodziewać, biorąc pod uwagę fakt, ze kontrolek jest nadzwyczaj dużo i są tak różnorodne. Warto jednak utrwalić sobie zasadę, regulowaną przez stosowne przepisy, które opisują wyznaczniki kontrolek w następujący sposób:
- kontrolki w kolorze zielonym lub/i niebieskim mają charakter informacyjny, dają nam znać, że określone funkcje w samochodzie działają prawidłowo ( np. włączone światła).
- kontrolki w kolorze żółtym lub/i pomarańczowym sygnalizują jakieś ostrzeżenie, jedynie sugerują, że kierowcy powinni podjąć jakieś działania, ( np. kontrolka rezerwy paliwa, TPSM)
- kontrolki w kolorze czerwonym to znak, ze faktycznie dzieje się coś niedobrego. Sugerują natychmiastowe zatrzymanie auta i podjęcie stosownej interwencji ze strony kierowcy ( a chyba raczej mechanika).
O ile zatem widzimy lampki zielone lub niebieskie, wręcz powinniśmy się czuć uspokojeni, o tyle pojawienie się kontrolek pomarańczowych, a szczególnie czerwonych wymaga od nas odpowiedniego zadziałania. W przypadku ostrzeżenia, wystarczy, że sami odpowiemy na potrzeby naszego samochodu – uzupełnimy bak, wymienimy żarówkę, zwolnimy na śliskiej powierzchni. W przypadku, gdy ostrzeżenie dotyczy bardziej skomplikowanych układów, będziemy mogli spokojnie zakończyć jazdę i na przykład umówić się na najbliższy przegląd techniczny w warsztacie, by sprawdzić, co się dzieje. Natomiast, kiedy zaświeci się kontrolka w kolorze czerwonym, powinniśmy zachować się jak na drodze z sygnalizacją świetlną - to znaczy, iż musimy zatrzymać się, jak najszybciej to możliwe. Prawdopodobnie niezbędna będzie poważna diagnostyka i naprawa w warsztacie samochodowym.
Spróbujmy zatem omówić najczęściej pojawiające się kontrolki w naszych samochodach, biorąc pod uwagę ich kolor i znaczenie sygnalizacji:
Kontrolka Check Engine
To kontrolka silnika, która przysparza nam najwięcej kłopotów i niepewności. Jeśli świeci się na pomarańczowo, jedynie ostrzega przed nadchodzącymi kłopotami. Można kontynuować jazdę, ale zaraz po jej zakończeniu należy niezwłocznie zdiagnozować problem. Jeśli kontrolka sygnalizuje usterkę na czerwono, niezbędna będzie diagnostyka komputerowa w zaufanym warsztacie. Absolutnie odradza się ignorowanie tej kontrolki bez względu, czy jest czerwona, czy pomarańczowa. Jej włączenie zawsze powodowane jest jakąś usterką silnika lub problemów z którymkolwiek z podzespołów współpracujących z silnikiem. Warto od razu wyeliminować nawet drobną usterkę, np. awarię czujnika, by ustrzec się od katastrofalnych skutków wywołanych zaniedbaniem problemu.
Kontrolka temperatury cieczy chłodzącej
Znajdująca się na desce rozdzielnej kontrolka z symbolem termometru, stopni Celsjusza i falującym płynem, występuje w modelach nie posiadających osobnego wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Zazwyczaj sygnalizuje przegrzewanie się silnika na skutek przeciążenia lub awarii układu chłodzenia. Czasem oznacza za niski poziom płynu chłodniczego. Warto zawsze wyłączyć silnik, poczekać, aż ostygnie, a następnie sprawdzić poziom płynu. Jeśli mimo prawidłowego poziomu płynu, kontrolka nadal się świeci, warto skontaktować się z serwisem. Pamiętajmy, by nie jeździć z przegrzanym silnikiem, gdyż grozi to bardzo poważnymi konsekwencjami związanymi z kosztowną naprawą.
Kontrolka układu wspomagania kierownicy
Znaczek kierownicy z wykrzyknikiem może zaświecić się na pomarańczowo lub czerwono. Przeważnie oznacza awarię układu wspomagania i konieczność natychmiastowej interwencji w serwisie. Układ wspomagania kierownicy ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zatem absolutnie nie można zbagatelizować takiej usterki.
Kontrolka ABS/ EBD
Zaświecenie się okrągłego znaczka z literkami ABS (lub opcjonalnie ASR/ESP) oznacza zazwyczaj usterkę czujnika prędkości koła czy czujnika ABS. Bardzo często wyświetla się w wyniku błędu czujnika, ale jeśli problem się powtarza nieustannie, lub kontrolka nie przygasa, należy skontaktować się z warsztatem samochodowym.
Kontrolka oleju silnikowego
Bardzo charakterystyczny symbol przypominający czarkę z olejem oznacza niewystarczające ciśnienie oleju silnikowego lub jego zużycie. Miganie kontrolki podczas odpalania silnika lub jego nieustanne świecenie sugeruje konieczność niezwłocznego wyłączenia silnika i uzupełnienia poziomu oleju silnikowego.
Kontrolka akumulatora
Świecąca na czerwono kontrolka z symbolem prostokątnego akumulatora sugeruje zazwyczaj problem z ładowaniem akumulatora, lub z samym akumulatorem. Być może kończy się żywotność urządzenia, ale też bardzo prawdopodobne jest, że po prostu doszło do usterki alternatora. Zalecana jest kontrola w serwisie, aby ustrzec się przezd poważniejszymi konsekwencjami usterki.
Kontrolka EPC
To kontrolka występująca w autach posiadających układy elektryczne (Electronic Power Control), ale głownie w modelach takich jak: Volkswagen, Skoda, Seat i Audi. Pojawienie się takiej kontrolki na wyświetlaczu oznacza konieczność umówienia się na diagnostykę warsztatową, gdyż weryfikacja usterki możliwa jest tylko w profesjonalnym serwisie po podłączeniu do specjalistycznego urządzenia diagnostycznego. Kontrolka bowiem włącza się przy różnego typu usterkach np. sygnalizuje zarówno przepalenie żarówki świateł stop, czujników świateł, przepustnicy jak i usterkę związaną z układem sterowania silnika, czy z układem wtryskowym. Jedynie profesjonalna weryfikacja umożliwi naprawę uszkodzonego układu.
Kontrolka trójkąt z wykrzyknikiem
To tak zwana kontrolka uzupełniająca, która tak naprawdę może oznaczać bardzo wiele, zarówno ostrzegać, jak i wskazywać konieczną interwencję. Może zarówno oznaczać awarię świateł zewnętrznych, czujnika ciśnienia w oponach, jak i sugerować o wiele bardziej złożone problemy. W nowych modelach aut wyposażonych w komputer pokładowy można spróbować wchodząc w menu odszukać przyczynę świecenia się kontrolki. Zazwyczaj jednak problem może rozwiązać tylko profesjonalna diagnostyka w serwisie.
Powyżej opisaliśmy tylko kilka z wielu kontrolek występujących na wyświetlaczu auta z zaznaczeniem, kiedy powinniśmy niezwłocznie udać się do warsztatu. Jeśli w twoim samochodzie zaświeciła się jedna z takich kontrolek lub też niepokoi cię stan twojego auta skontaktuj się z Auto Serwisem Klakson z Pruszkowa. Posiadamy profesjonalny sprzęt diagnostyczny oraz odpowiednie umiejętności, aby zweryfikować wszelkie usterki w twoim samochodzie i sprawnie je naprawić.