Wybór właściwego rodzaju i systematyczna wymiana oleju silnikowego to najlepszy sposób na zachowanie wysokiej sprawności działania silnika spalinowego przez wiele lat eksploatacji auta. Jeśli zapomnisz o jego wymianie, konsekwencją może być trwałe uszkodzenie silnika, a tym samym kosztowny remont samochodu, a w skrajnych przypadkach konieczność jego złomowania.
Podstawową funkcją oleju silnikowego jest smarowanie wnętrza silnika spalinowego, tak by zmniejszyć tarcie i chronić jego poszczególne elementy techniczne przed szybkim zużyciem. Bez oleju silnik uległby zatarciu w zaledwie kilku minut od jego uruchomienia. Olej silnikowy pomaga również w rozprowadzeniu ciepła, zapobiegając przegrzaniu elementów technicznych narażonych na największe obciążenia, chroni przed korozją, wychwytuje i transportuje drobne zanieczyszczenia. By olej silnikowy realizował powierzone mu funkcję, musi być jednak wymieniany z określoną, zalecaną przez producenta częstotliwością.
Zasadniczo zaleca się coroczną wymianę oleju silnikowego lub jego wymianę po przejechaniu sugerowanej przez producenta liczby kilometrów. W nowych autach, w których stosuje się wyłącznie oleje syntetyczne, taka wymiana zalecana jest po przejechaniu około 30 tys. kilometrów. W samochodach z pierwszej dekady XXI wieku zwykle jest to 20 tys. kilometrów, a w autach z lat 90-tych XX wieku i starszych, 10 tys. kilometrów. Warto jednak pamiętać, że każdy producent samochodów ma nieco inną politykę. Na przykład w nowych modelach Peugeot 308 zaleca się wymianę oleju dopiero po przejechaniu 32 tys. kilometrów, ale już w samochodach marki Ford Focus, taka wymiana zalecana jest po przejechaniu 20 tys. kilometrów.
Wydłużenia czasu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju silnikowego wynika przede wszystkim ze zmian zachodzących na współczesnym rynku pracy. Współcześni użytkownicy pokonują autami znacznie większe odległości, przez co konieczność częstej wymiany oleju jest dla nich zwyczajnie niewygodna. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego odbiorcy producenci samochodów i oleju silnikowego zdecydowali się na wydłużenie czasu jego eksploatacji. Nowoczesne oleje syntetyczne charakteryzują się większą trwałością, przez co nieco dłużej zachowują swoje podstawowe parametry techniczne. Warto jednak pamiętać, że ogólne zalecenia co do częstotliwości wymiany oleju silnikowego odnoszą się wyłącznie do aut eksploatowanych w optymalny sposób – poruszających się na długich dystansach, z umiarkowaną prędkością.
Zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany oleju silnikowego w samochodach nowej generacji odnoszą się zatem przede wszystkim do samochodów wykorzystywanych do celów zarobkowych, które w ciągu roku pokonują po kilkadziesiąt tysięcy kilometrów i więcej. W samochodach wykorzystywanych do celów prywatnych, którymi jeździ się głównie po mieście, na krótkich dystansach, sugerowany czas wymiany oleju silnikowego wciąż jest stosunkowo krótki i oscyluje w okolicach 10 tys. kilometrów – na krótkich dystansach olej nie zdąży się nagrzać, przez co jego zdolność do odparowania wilgoci jest mniejsza i szybciej traci on swoje właściwości smarujące. Podobne zasady odnoszą się do aut wykorzystywanych do celów zarobkowych. Jeśli autem jeździ się głównie po mieście, często się je uruchamia i wyłącza, częstotliwość wymiany oleju silnikowego powinna być większa.
Specjaliści z takich sieci serwisowych jak Premio czy Motoricus sugerują, że w trudnych warunkach eksploatacyjnych, takich jak warunki miejskie, częstotliwość wymiany oleju silnikowego powinna być zwiększona o połowę. Innymi słowy, jeśli producent zaleca wymianę oleju co 30 tys. kilometrów, wymienimy go co 15 tys. kilometrów.
Na częstotliwość wymiany oleju silnikowego w autach nowej generacji wpływają również stosowane w nich rozwiązania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Dla przykładu w samochodach z DPF (filtr cząstek stałych), które poruszają się na krótkich odcinkach, głównie po mieście, by spalić zgromadzone cząstki sadzy, silnik zużywa większą ilość paliwa. Niestety w takich warunkach jazdy część paliwa spływa po ściankach cylindrów i miesza się z olejem silnikowym, prowadząc do jego rozcieńczenia. Olej zmieszany z paliwem traci swoje pierwotne właściwości smarujące, przez co należy go wymieniać częściej, niż sugeruje to producent auta.
W samochodach z instalacją LPG na zwiększenie częstotliwości wymiany oleju silnikowego wpływa znacznie wyższa temperatura spalania gazu. Wyższe temperatury przyczyniają się do szybszej utraty właściwości smarujących przez olej silnikowy, co powinno zachęcać użytkownika auta do jego częstszej wymiany.
W najnowszych modelach samochodów osobowych czas pozostały do kolejnej wymiany oleju silnikowego jest wyliczany automatycznie przez komputer pokładowy, który uwzględnia wiele czynników mających wpływ na szybkość jego zużycia. Mimo wszystko kierowca/właściciel auta powinien pamiętać, kiedy ostatnio wymieniał olej i kiedy należy wymienić go ponownie. W sposób szczególny powinni pamiętać o tym użytkownicy aut z turbosprężarką. W takich samochodach warto nie tylko stosować najlepsze oleje silnikowe, ale i dodatkowo, w miarę możliwości, skracać czas pomiędzy kolejnymi wymianami oleju.
Przy okazji wymiany oleju silnikowego należy pamiętać o wymianie filtra oleju. Zapchany filtr nie tylko gorzej oczyszcza olej, ale także prowadzi do zwiększenia ciśnienia w komorze silnika, co może prowadzić do jego rozszczelnienia.
W autoserwisie Klakson wymienimy olej, zmienimy filtry, zachęcamy do regularnych przeglądów i wymiany oleju i fitrów!