Jeszcze do niedawna najpopularniejszymi, w pełni syntetycznymi olejami silnikowymi stosowanymi w nowych autach był oleje o oznaczeniu 5W30. Współcześnie coraz częściej są to oleje 0W30 o niższym poziomie lepkości w niskich temperaturach powietrza. Skąd wzięła się ta zmiana? Dlaczego producenci współczesnych samochodów zalecają stosowanie oleju silnikowego o możliwie najniższym poziomie lepkości w niskich temperaturach powietrza?
Klasy lepkości olejów silnikowych
Na początku warto wyjaśnić, co to jest lepkość oleju silnikowego. Najprościej rzecz ujmując, jest to szybkość przepływu oleju przez wnętrze silnika spalinowego, którą podaje się dla zimnego oleju (przy rozruchu silnika) i oleju już rozgrzanego (przy w normalnej temperaturze silnika). Zasadniczo im niższa lepkość, tym łatwiejszy przepływ oleju. Oleje silnikowe z oznaczeniem 0W30 mają mniejszą lepkość w momencie rozruchu silnika niż oleje 5W30, tym samym szybciej wnikają w najmniejsze szczeliny, dokładnie smarując całą powierzchnię silnika, chroniąc go przed uszkodzeniami. To niezwykle ważne w przypadku współczesnych, zminiaturyzowanych jednostek napędowych, które przy stosunkowo małej pojemności oferują zaskakująco dużą moc często przekraczającą 100 KM. W celu zredukowania ryzyka szybkiego uszkodzenia takich silników, ich producenci zalecają stosowanie olejów o możliwie niskim poziomie lepkości dla parametru pracy w momencie rozruchu silnika, takich właśnie jak oleje 0W30.
Czy olej 0W30 będzie dobrym wyborem do dynamicznej jazdy?
O ile inwestycja w olej syntetyczny 0W30 będzie dobrym wyborem dla zdecydowanej większości kierowców, o tyle taki olej może okazać się nieodpowiedni dla osób z ciężką nogą, które lubią jeździć szybko i gwałtownie przyspieszać. Warto pamiętać, że drugi parametr oleju określa poziom lepkości dla pracy przy normalnej temperaturze silnika. Gdy silnik przez dłuższy czas pracuje na wysokich obrotach, nagrzewa się zdecydowanie mocniej, przez co olej o niskim współczynniku lepkości staje się zbyt rzadki, tym samym tracąc swoje smarujące właściwości. Dla kierowców katujących swoje samochody zdecydowanie lepszym wyborem będzie olej 0W40 – zapewni optymalne smarowanie przy rozruchu i utrzyma odpowiednią gęstość (lepkość), gdy silnik znajdzie się pod dużym obciążeniem.
Tak czy inaczej, przed wymianą oleju na nowy, warto zapoznać się z zaleceniami producenta samochodu i zamówić olej o wskazanych przez niego parametrach technicznych. Poza tym należy przestrzegać terminów wymiany oleju. Najlepiej robić to w regularnych odstępach czasu, raz do roku lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów (10000-15000 km). Przy okazji wymiany oleju warto zadbać również o filtry, wymieniając je na nowe – wymieniamy filtr oleju i powietrza, a jeśli jest taka potrzeba, również paliwa.
W warsztacie samochodowym Klakson zadbamy o Twój samochód kompleksowo. Przyjedź na wymianę oleju, filtrów, zrobimy pełen przegląd i serwis.