Zima, zima i po zimie, pora rozpocząć zimowe porządki, to czas intensywnych przygotowań do nadchodzącego sezonu wiosenno-letniego. Nie inaczej jest w przypadku naszego auta, o które także należy zadbać, i oczywiście można to zlecić wyspecjalizowanemu serwisowi, jednak po co przepłacać kiedy wiele czynności możemy wykonać „na własną rękę” dysponując odrobiną wiedzy technicznej.
C jak czystość
Wbrew pozorom to nie śnieg jest tym, co najbardziej szkodzi pojazdowi, ale środek służący do jego eliminacji, czyli sól drogowa. Jest to najłatwiej dostępny i najprostszy, a jednocześnie najbardziej inwazyjny dla karoserii i elementów podwozia środek chemiczny, to właśnie sól powoduje znacznie szybszą korozję wszelkich metalowych elementów. Z tego powodu jedną z pierwszych czynności, jakie należy wykonać jest dokładne umycie podwozia i wszelkich zakamarków, gdzie mogłyby pozostać resztki soli. Najlepiej jest zrobić to za pomocą specjalnej dyszy z letnią wodą oraz odpowiedniego środka czyszczącego. Przy oczyszczaniu podwozia należy jednak uważać, aby przypadkowo nie zalać wrażliwych elementów silnika lub elektroniki.
W jak wnętrze
Jak wiadomo samochód to nie tylko karoseria i podwozie, ale także (a może przede wszystkim) to, co znajduje się w jego wnętrzu. To właśnie z niego korzystamy najczęściej i paradoksalnie właśnie w kabinie (oraz pod maską) znaleźć możemy najwięcej zanieczyszczeń oraz wilgoci. Przed przejściem do właściwego sprzątania warto jednak usunąć ze środka wszelkie pozostałe po zimie (i zbędne w sezonie letnim) przedmioty takie jak wszelkiego rodzaju skrobaczki, łopatki, pojemniki z piaskiem lub solą, środki odmrażające itp. Pozwoli to na zyskanie dodatkowego miejsca i będzie miało niebagatelny wpływ na wygodę użytkowania pojazdu.
Kolejnym krokiem będzie dokładne osuszenie przedziału pasażerskiego oraz miejsca kierowcy z osadu oraz wilgoci, która została przeniesiona wraz z resztkami śniegu oraz błota znajdującego się na butach. W tym celu warto w pierwszej kolejności wyjąć znajdujące się wewnątrz filcowe lub gumowe chodniki i w zależności od stanu osuszyć lub wymienić na nowe. Następnie warto usunąć wszelkie zanieczyszczenia typu piasek, pył, suche liście z wszelkich zakamarków pod maską, we wnętrzu, kanałach odpływowych oraz wentylacji przy użyciu sprężonego powietrza (najlepiej z kompresora).
Dobrze jest również pozbyć się wszelkich zimowych „pozostałości” mogących zalegać w bagażniku oraz pod pokrywami ochronnymi silnika, co pozwoli na swobodny odpływ pary wodnej z tych trudno dostępnych miejsc. Nie mniej istotne jest dokładne umycie szyb (zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz), ponieważ na nich także gromadzi się osad i para wodna.
O jak opony
Zmiana sezonu z zimowego na letni nie ominie także opon, ponieważ uniwersalne dwusezonowe ogumienie w zasadzie nie istnieje, dlatego też konieczna jest jego zmiana dwa razy w roku. Opony letnie zasadniczo różnią się od zimowych pod wieloma względami:
- Bieżnik – opony letnie posiadają znacznie drobniejszy i o większej powierzchni styku z nawierzchnią
- Skład – guma użyta do wykonania opon zimowych zawiera znacznie więcej krzemionki, przez co są bardziej kruche i nie nadają się do użytku w ciepłe dni
- Temperatura użytkowania – w przypadku opon letnich około 10 stopni w dzień i powyżej 0 w nocy
Nie mniej ważna jest stała bieżąca kontrola parametrów całych kół takich jak:
- Ciśnienie (zbyt niskie powoduje szybsze zużywanie się ogumienia)
- Głębokość rowków bieżnika (2-3 mm)
- Wyważenie kół
- Geometria kół
H jak hamulce
Jednym z najważniejszych systemów odpowiadających za bezpieczeństwo podczas jazdy jest układ hamulcowy i to właśnie on w szczególności wymaga dokładnego sprawdzenia. Podczas każdej kontroli należy sprawdzić (i w razie potrzeby wymienić) elementy takie jak:
- Płyn hamulcowy (wymiana co 2-4 lata)
- Klocki hamulcowe (sprawdzenie, czy są w odpowiedniej pozycji i czy nie są zbyt zużyte)
- Tarcze hamulcowe (sprawdzenie odpowiedniej pozycji i zużycia, nie mogą być zbyt cienkie, przytarte, skorodowane)
Z jak zawieszenie
Kolejnym z układów odpowiedzialnym za bezpieczeństwo i komfort jazdy jest układ zawieszenia, przy jego kontroli należy koniecznie sprawdzić, czy nie zużyły się lub nie uległy zniszczeniu elementy takie jak:
- Gumowe osłony na tłoczyskach
- Osłony przegubów
- Amortyzatory
- Kolumny MacPhersona
- Amortyzatory
E jak elektryka
Najistotniejszym z punktu funkcjonowania całego pojazdu układem jest układ elektryczny, to on odpowiada za podstawowe funkcje takie jak chociażby zapłon, zasilanie chłodnicy, światła, ogrzewanie itd. Należy więc dokładnie sprawdzić, czy wszystkie podzespoły zasilane energią elektryczną działają i czy nigdzie nie występują zwarcia lub inne usterki mogące świadczyć o uszkodzeniu lub nadmiernym zużyciu konkretnych elementów (kabli, wtyczek, bezpieczników itd.).
W jak woda
Różnica temperatur, jaka występuje w okresie zimowym przyczynia się do gromadzenia i skraplania pary wodnej w zbiorniku na paliwo. Gdy woda wymiesza się z paliwem i dostanie do silnika może spowodować, że przestanie pracować a w skrajnych przypadkach nawet ulec uszkodzeniu. Z tego powodu warto na bieżąco kontrolować stan zbiornika oraz tego, co się w nim znajduje.
I znowu O….jak olej!
Jednym z najważniejszych czynników decydujących o sprawnej i możliwie bezawaryjnej pracy silnika jest olej. Okres jego eksploatacji zależny jest od dystansu, jaki przemierza auto oraz zaleceń producenta. Należy więc na bieżąco kontrolować stan jego czystości oraz poziom i w razie potrzeby uzupełnić lub dokonać całkowitej wymiany.
U jak układ chłodzenia
Silnik to element, w którym występują duże przeciążenia oraz temperatury powstałe przy spalaniu paliwa, z tego powodu do prawidłowego funkcjonowania i zachowania żywotności potrzebuje sprawnie działającego układu chłodzenia. Aby zapewnić jego bezproblemowe funkcjonowanie warto sprawdzić przede wszystkim czystość chłodnicy (w razie potrzeby usunąć nagromadzony kurz, brud, pył czy martwe owady) oraz stan płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Niesprawny lub niedziałający układ chłodzenia może doprowadzić do przegrzania silnika i w konsekwencji awarii lub całkowitego uszkodzenia.
W jak…wydech
Ostatnim elementem i w zasadzie „zakończeniem” pojazdu (jednak wcale nie mniej ważnym!) jest sprawny układ wydechowy. Koniecznym jest sprawdzenie stabilności i stanu jego mocować (czy nie są luźne, pourywane itp.) oraz stanu tłumika (szczelność, brak rdzy czy dziur), ponieważ nieszczelny tłumik może powodować znaczne zwiększenie hałasu. Ma to wpływ nie tylko na użytkowników samochodu, ale przede wszystkim otoczenia. Oprócz sprawdzenia stanu wizualnego układu wydechowego warto także sprawdzić jego stan techniczny (m.in. kultura pracy, brak stukania, trzasków itd.).
Podsumowując, dokładne sprawdzenie pojazdu po sezonie zimowym pozwoli na znaczne zwiększenie komfortu jego użytkowania i co najważniejsze uniknięcie kosztów związanych potencjalnymi następstwami nieusuniętych w porę usterek. Zatem do dzieła i… w drogę!