Klimatyzacja to jeden z najważniejszych, dodatkowych elementów wyposażenia samochodu, który gwarantuje wysoki komfort podróżowania podczas upalnych i wilgotnych dni roku. Sprawnie działający system samochodowej klimatyzacji pozwoli schłodzić rozgrzane wewnątrz auta, dzięki czemu kierowca i pasażerowie będą mogli odetchnąć od letniego upału. W okresie jesiennym i zimowym klimatyzacja pomoże wyprowadzić nadmiar wilgoci z wnętrza samochodu, co zapobiegnie intensywnemu parowaniu szyb, a tym samym zwiększy bezpieczeństwo i wygodę jazdy autem. Jak działa samochodowa klimatyzacja i z jakich elementów jest zbudowana?
Zasada działania samochodowej klimatyzacji
Podstawą systemu samochodowej klimatyzacji jest kompresor, który odpowiada za sprężanie czynnika krążącego w zamkniętym układzie i realizującego funkcję schładzania powietrza znajdującego się we wnętrzu auta. Cały system składa się z dwóch współpracujących ze sobą układów: układu wysokociśnieniowego i układu niskiego ciśnienia.
W pierwszym układzie kompresor sprężą czynnik roboczy, przez co jego ciśnienie wzrasta, co równocześnie prowadzi do wzrostu jego temperatury. Rozgrzany czynnik w stanie gazowym trafia do skraplacza (chłodnica klimatyzacji) zainstalowanego w przedniej części auta, gdzie pod wpływem pędu powietrza i wentylacji mechanicznej realizowanej przez samochodowy wentylator, następuje obniżenie jego temperatury i skroplenie. W skraplaczu czynnik zmienia stan skupienia z gazowego na ciekły. W stanie ciekłym czynnik trafia do osuszacza, gdzie zostaje oczyszczony z różnego rodzaju zanieczyszczeń, a także z pary wodnej i cząstek powietrza. Osuszacz pełni funkcję filtra systemu klimatyzacji, który gwarantuje sprawność działania całego układu, w tym zapobiega powstawaniu korozji wewnątrz systemu. W tym momencie następuje przejście do układu niskiego ciśnienia.
W układzie niskiego ciśnienia czynnik roboczy z osuszacza zostaje przepuszczony przez specjalny zawór rozprężający i trafia do parownika, gdzie następuje gwałtowne obniżenie jego ciśnienia i związany z tym radykalny spadek temperatury. Parownik przypomina małą chłodnicę, przez którą przepływa ciągły strumień powietrza generowany przez wentylator. Strumień powietrza owiewający już zimny czynnik roboczy znajdujący się w parowniku ulega schłodzeniu i przez kratkę wentylacyjną trafia do kabiny samochodu. W ten sposób następuje stopniowe obniżanie temperatury powietrza we wnętrzu auta. Czynnik o niskim ciśnieniu znajdujący się w parowniku zostaje następnie ponownie zassany przez kompresor i sprężony do wysokiego ciśnienia, i tak koło procesu chłodzenia auta się zamyka.
Jeśli wszystkie elementy systemu działają poprawnie, schłodzenie rozgrzanego wnętrza samochodu potrwa kilka-kilkanaście minut. Jeśli system jest nieszczelny, czynnik jest mocno zanieczyszczony lub jedno z urządzeń wchodzących w skład systemu samochodowej klimatyzacji działa w wadliwy sposób, schłodzenie wnętrza auta do żądanej temperatury będzie bardzo powolne lub niemożliwe do wykonania.