Jak dbać o skrzynię biegów to bardzo częste pytanie, które zadają kierowcy. Wiadomo, odpowiednia eksploatacja auta to warunek długiej i sprawnej jazdy. Niestety naprawa skrzyni biegów jest dość kosztowna. Okazuje się, że wiele kierowców po prostu nie wie, w jaki sposób troszczyć się o skrzynię biegów. Problem ten dotyczy zarówno właścicieli aut z mechanizmem manualnym, jak i kierowców korzystających z automatu. Każdy bowiem z mechanizmów skrzyni, zarówno ręczny, jak i automatyczny wymaga szczególnej dbałości. W przeciwnym wypadku nieumiejętne wykorzystywanie ze skrzyni narazi kierowcę na bardzo duże wydatki związane z naprawą mechanizmu, lub w najgorszym przypadku – na zakup nowej skrzyni. Koszty te są naprawdę wysokie. Jak zatem ustrzec się przed błędami w eksploatacji skrzyni biegów?
Płynna, prawidłowa zmiana biegów jest jednym z kluczowych wyznaczników prawidłowej eksploatacji skrzyni biegów. Najlepiej od samego początku wypracować u siebie nawyk dociskania sprzęgła do końca. Jeśli przy zmianie biegów w skrzyni manualnej oczywiście, będziemy zbyt lekko dociskać pedał, możemy w dość krótkim czasie doprowadzić do awarii synchronizatora. Natomiast przy puszczaniu sprzęgła należy wykonywać ruch dość powoli i jednostajnie. Absolutnie należy zapomnieć o tzw. „hamowaniu silnikiem”, czyli jednoczesnej redukcji kilku biegów. Ten proceder po prostu przyspiesza zgon całej skrzyni. Należy pamiętać, że biegi redukujemy po kolei, wówczas prawidłowa eksploatacja zapewni nam większą żywotność mechanizmu. Oczywistą kwestią jest też używanie „jedynki” tylko do manewru ruszania. Zawsze dobierajmy bieg do odpowiedniej prędkości obrotów silnika, nie wymuszajmy nadmiernej pracy maszyny bez możliwości uzyskania faktycznego ruchu. Zdarza się również, że do warsztatu trafia auto z uszkodzoną dźwignią zmiany biegów. To efekt częstego opierania ręki kierowcy o drążek. Należy tego unikać, aby dodatkowo nie obciążać mechanizmu zmiany biegów. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów pozornie tylko unikniemy awarii mechanizmu. Dość często zdarzają się usterki spowodowane próbą wymuszania zmiany biegów przy najwyższych obrotach silnika.
Przyczyną powstawania awarii skrzyni biegów jest nie tylko nieprawidłowy styl jazdy, ale również kwestie związane już z funkcjonowaniem auta. Warto wspomnieć, że czasem zdarzają się auta z wadami fabrycznymi lub po prostu z konstrukcyjnymi rozwiązaniami, które sprzyjają nadmiernej eksploatacji mechanizmu. Nad taką sytuacją raczej kierowca nie ma kontroli. Natomiast bez zwątpienia należy pamiętać o wymianie oleju i sprawdzeniu przekładni w celu ewentualnego wykrycia przecieków. W zależności od typu mechanizmu skrzyni biegów, należy wymieniać olej co 40-60 tysięcy kilometrów.
W przypadku pojawienia się jakichkolwiek objawów sugerujących awarię skrzyni biegów nie można ich zignorować, a należy skontaktować się z zaufanym warsztatem samochodowym.
W naszym auto serwisie Klakson w Pruszkowie kompleksowo zajmujemy się diagnostyką i naprawą aut. Zwrócimy między innymi uwagę na:
- stan drążka zmiany biegów,
- funkcjonowanie przekładni i lewarka,
- stan synchronizatora,
- mechanizm kół zębatych,
- stan łożyska,
- poziom oleju,
- kompleksową (komputerową) diagnostykę ASB.