Kluczem do dłuższej żywotności samochodowych przegubów napędowych jest utrzymywanie w dobrym stanie chroniących je gumowych osłon i tzw. ekonomiczna jazda, czyli jazda spokojna i równomierna, bez gwałtownych zrywów i hamowań.
We współczesnych samochodach z silnikami spalinowymi spotykamy się z dwoma rodzajami przegubów napędowych. Jedne z nich znajdują się przy skrzyni biegów, drugie przy kołach. W samochodach z napędem na przednie koła półosie napędowe wyposażone w przeguby (po dwa na półoś), które odpowiadają nie tylko za przenoszenie napędu, ale także za skręt kół. W samochodach z napędem na tylne koła przeguby pozwalają przenieść napęd pomiędzy przekładnią a mostem głównym.
Najczęstsze przyczyny uszkodzenia samochodowych przegubów napędowych
Poza efektem naturalnego zużycia, które pojawia się wraz z upływającym czasem eksploatacji każdego pojazdu, najczęstszą przyczyną usterek przegubów napędowych jest agresywny styl jazdy kierowcy oraz uszkodzenie gumowych osłon przegubów. Przez nieszczelne osłony wycieka środek smarujący przeguby, do wnętrza dostają się również drobiny piasku i woda, a to najprostsza droga do ich uszkodzenia. Dlatego warto co pewien czas sprawdzić stan gumowych osłon przegubów, zwłaszcza po jeździe w terenie i w razie potrzeby wymienić je na nowe. Kontrola stanu gumowych osłon nie jest skomplikowana. Wystarczy skręcić koła i sprawdzić, czy osłony nie wyglądają na zużyte lub spękane. Warto również dotknąć je ręką i sprawdzić, czy nie wycieka z nich smar. Jeśli zauważymy wyciek, osłonę warto jak najszybciej wymienić na nową, co zapobiegnie kosztownej wymianie całego przegubu. Podczas wymiany osłony należy pamiętać o ponownym nasmarowaniu przegubu napędowego.
Zabójcze dla samochodowych przegubów napędowych jest również gwałtowne ruszanie z miejsca przy skręconych kołach, zwłaszcza gdy koła buksują w miejscu. Tego typu popisy stanowią olbrzymie obciążenie dla przegubów i szybko prowadzą do ich uszkodzenia.
Objawy uszkodzonych przegubów napędowych
Jednym z typowych objawów uszkodzenia przegubów napędowych zlokalizowanych tuż przy kołach jest charakterystyczne stukanie, ewentualnie trzeszczenie z okolic piasty podczas dodawania gazu. Stukanie jest tym głośniejsze, im bardziej skręcone są koła. Jeśli problem będzie ignorowany przez dłuższy czas, może dojść do zupełnego rozsypania się przegubu, co zupełnie unieruchomi auto i nie pozostanie nic innego, jak skorzystanie z pomocy lawety. Jeśli uszkodzeniu uległy przeguby wewnętrzne, najczęstszym objawem będą silne wibracje i wyraźne bicie pojawiające się w momencie przyspieszania autem. Na szczęście przeguby wewnętrzne znajdują się w miejscu lepiej chronionym od czynników zewnętrznych, przez co do ich uszkodzenia dochodzi niezwykle rzadko.
By zmniejszyć ryzyko uszkodzenia przegubów napędowych, powinniśmy zatem unikać tzw. agresywnej jazdy, zwłaszcza popisów związanych z gwałtownym ruszaniem przy skręconych kołach i dbać o stan gumowych osłon chroniących przeguby przed czynnikami zewnętrznymi. Nic więcej nie możemy zrobić. Jeśli samochód ma kilkanaście lat, przeguby, tak czy inaczej, mogą wymagać wymiany – wymieniamy je dopiero wówczas, gdy zaobserwujemy niepokojące objawy. W takiej sytuacji najlepiej jest wymienić je na nowe. Regeneracja zużytych przegubów nie ma większego sensu.