Wielu kierowców ma nawyk stałego trzymania stopy na sprzęgle, co w dłuższej perspektywie czasu musi odbić się na stanie technicznym pojazdu i pociągnąć za sobą konieczność wykonania kosztownej naprawy. Niepozorny, niemal niewyczuwalny, ale stały nacisk na sprzęgło przyczynia się do szybszego zużycia jego kluczowych podzespołów. Zresztą podobne konsekwencje wiążą się z wciskaniem pedału sprzęgła podczas zatrzymania auta, gdy stoimy w korku lub na światłach.
Wyłączanie przepływu mocy poprzez długotrwałe wciskanie pedału sprzęgła w negatywy sposób wpływa na stan techniczny łożyska wyciskowego i docisku. Praca w zwiększonym ciśnieniu przyczynia się do stopniowego niszczenia sprzęgła i pogorszenia jakości jego pracy. Ze względu na stopniowy proces degeneracji elementów technicznych łożyska, kierowcy często przyzwyczajają się do głośniejszej pracy sprzęgła i nie dostrzegają momentu, w którym potrzebuje ono naprawy. Warto jednak pamiętać, że odłączenie mocy poprzez pełne wciśnięcie pedału sprzęgła nie jest tak groźne, jak jazda na półsprzęgle i wywieranie stałego nacisku na sprzęgło poprzez trzymanie stopy na pedale podczas jazdy. Negatywny wpływ na stan tego elementu ma także podkręcanie silnika na wysokie obroty i gwałtowne spuszczenie nogi z pedału sprzęgła.
Typowym objawem uszkodzenia sprzęgła jest wyraźne pogorszenie kultury jego pracy. Uszkodzony podzespół jest po prostu głośniejszy, niż być powinien. Gdy możemy wyróżnić hałas towarzyszący zmianie biegów od typowej pracy silnika, wówczas niemal na pewno jeden z elementów technicznych sprzęgła nadaje się do wymiany. Najczęściej za głośną pracę odpowiada wysprzęglik, element zwykle zespolony z łożyskiem wyciskowym. Przy uszkodzeniu łożyska pracuje on zdecydowanie głośniej i stąd też pochodzą charakterystyczne hałasy towarzyszące zmianie biegów.
Naprawa uszkodzonego sprzęgła nie należy do najtańszych, więc warto dbać o ten element i przez niewłaściwą eksploatację nie przyczyniać się do jego przedwczesnego zużycia. Przede wszystkim należy oduczyć się stałego trzymania stopy na pedale sprzęgła podczas jazdy, utrzymywania sprzęgła w stałej gotowości podczas krótkich postojów na światłach, jazdy na półsprzęgle i tzw. strzelania ze sprzęgła. Dzięki temu sprzęgło będzie działało dłużej, a jego praca będzie cichsza.
W warsztacie samochodowym Klakson zajmiemy się naprawą sprzęgła. Zapraszamy.