Układ zawieszenia jest istotnym elementem samochodu, gwarantującym niezawodną i bezpieczną jazdę. Od niego bowiem zależy znakomita koordynacja pracy kół z nadwoziem i podwoziem, ustabilizowanie odpowiedniej ich pozycji oraz amortyzacja drgań podczas jazdy. Ze względu na nieustanne działanie różnych sił i narażenie na uszkodzenia mechaniczne w układzie zawieszenia dość często dochodzi do eksploatacji poszczególnych elementów, luzów i usterek. Diagnostyka układu zawieszenia, choć nie jest zadaniem łatwym, powinna być przeprowadzona rzetelnie i dokładnie podczas każdego przeglądu technicznego pojazdu. Z tego artykułu dowiesz się, jakie elementy sprawdza się podczas diagnostyki zawieszenia, co najczęściej ulega awarii lub zużyciu i dlaczego warto sprawdzić stan układu zawieszenia w zaufanym warsztacie samochodowym.
Jakie elementy układu zawieszenia sprawdza się podczas przeglądu?
Dokładna kontrola stanu układu zawieszenia stanowi jedną ze wstępnych procedur diagnostycznych w trakcie przeglądu technicznego pojazdu. W profesjonalnym warsztacie samochodowym diagnostyka zawieszenia zostaje przeprowadzona bardzo wnikliwie, w oparciu o dedykowane zaawansowane narzędzia. Mechanicy po kolei sprawdzają wszystkie elementy układu zawieszenia w celu wykrycia ewentualnych ukrytych usterek i zapewnieniu całkowitej niezawodności i bezpieczeństwa jazdy. Podczas procedury diagnostycznej zawieszenia kontrola powinna być przeprowadzona w sposób kompleksowy. Oznacza to, że badaniem obejmuje się wszystkie elementy zawieszenia, a w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości sprawdza się również pozostałe podzespoły i układy, które mogły ulec uszkodzeniu w wyniku usterki zawieszenia. Podczas przeglądu sprawdza się m.in.:
- amortyzatory, które są odpowiedzialne za tłumienie drgań i wstrząsów,
- sprężyny, które odpowiadają za napięcie zawieszenia i utrzymanie prawidłowej pozycji nadwozia,
- elementy gumowe, takie jak na przykład płozy gumowe, poduszki gumowe czy tłumiki drgań,
- elementy metalowe, takie jak na przykład wahacze, drążki kierownicze czy też łączniki stabilizatora.
Aby dokładnie określić stan układu zawieszenia mechanik ocenia luzy występujące w połączeniach, sztywność elementów sprężystych zawieszenia, pracę elementów tłumiących oraz określa poziom oporu tarcia wynikającego z ruchu zawieszenia. Ponadto należy sprawdzić zawieszenie pod kątem ewentualnych wycieków, jak również zweryfikować niezawodność układu kierowniczego.
Jakie usterki występują najczęściej w układzie zawieszenia?
Układ zawieszenia jest nieustannie narażony na znaczną eksploatację. W wyniku ruchu zawieszenia, tarć i drgań dochodzi do stopniowego zużycia elementów. Zdarza się również, że do usterek mechanicznych dochodzi w wyniku uszkodzenia np. w wyniku kolizji lub jazdy po nierównym terenie. Kierowca niekiedy może sam zauważyć obniżenie wydolności układu zawieszenia. O usterce zawieszenia mogą świadczyć:
- jakikolwiek stopień utraty kontroli nad torem jazdy pojazdu, szczególnie przy wykonywaniu skrętu:
- wibracje i drgania samochodu;
- pochylanie się auta do przodu podczas hamowania;
- nierównomierne zużycie opon;
- utrata pełnej kontroli nad pojazdem w trakcie szybkiej jazdy lub w trakcie wiatrów bocznych;
- nieprawidłowe wskazania tempomatu;
- niewłaściwa praca systemów ABS/ESP;
- stuki i hałas wywołane luzem lub tarciem.
W wielu przypadkach jednak o wysokim zużyciu elementów zawieszenia kierowca dowiaduje się dopiero podczas rutynowego przeglądu technicznego, bądź też, co gorsza w przypadku całkowitego unieruchomienia auta wywołanego np. utratą kontroli nad pojazdem lub inną niebezpieczną i kryzysową sytuacją. Dlatego tak ważne jest, aby systematycznie kontrolować stan techniczny pojazdu w zaufanym warsztacie samochodowym. Profesjonalny mechanik samochodowy dokładnie zajmie się zdiagnozowaniem i naprawą zawieszenia. A jakie usterki układów zawieszenia wykrywa się najczęściej podczas przeglądu? Dokładna diagnostyka powinna obejmować kilka etapów, podczas których mechanik ma możliwość zbadania każdego z elementów. Najczęściej usterki dotyczą konkretnych elementów:
- pęknięcia i nieszczelność instalacji hydraulicznej
- uszkodzenie i zużycie amortyzatorów teleskopowych;
- pęknięcie, korozja, zużycie sprężyn śrubowych;
- eksploatacja lub uszkodzenia w obrębie wahacza (np. sworzni);
- obluzowanie, pękniecie lub korozja tulei metalowo-gumowych;
- luzy i stuki na łączniku drążka stabilizatora oraz uszkodzenia w obrębie samego drążka;
- uszkodzenia osłody przekładni kierowniczej;
- obluzowanie lub uszkodzenia drążka kierowniczego;
- uszkodzenia w obrębie przewodów hamulcowych.
Dokładna diagnostyka zawieszenia zatem z uwagi na wielość i rozmaitość elementów nie jest zadaniem szybkim. Mechanik dokonuje zarówno oględzin wizualnych, jazdy próbnej, jak i wykorzystuje dedykowane metody i narzędzia techniczne (np. szarpaki, czy testery przyczepności kół).
Prawidłowo funkcjonujące zawieszenie gwarantuje nie tylko dłuższą żywotność pojazdu, ale również pełną kontrolę podczas jazdy, a co za tym idzie bezpieczeństwo na drodze. Jeśli zatem zauważysz, ze twoje auto traci przyczepność lub dawno nie robiłeś przeglądu samochodu, skontaktuj się z profesjonalnym warsztatem samochodowym w Pruszkowie. Na diagnostykę i naprawę zawieszenia w Auto Serwisie Klakson możesz umówić się pod nr tel. +48608335790