Przygotowanie samochodu do sezonu letniego nie powinno ograniczać się jedynie do jego dokładnego umycia czy wymiany zimowych opon na letnie. Podczas rutynowego, wiosennego przeglądu auta, warto również zdezynfekować klimatyzację. Dzięki temu we wnętrzu pojazdu nie powinien pojawiać się nieprzyjemny zapach pleśni.
Metody dezynfekcji samochodowej klimatyzacji
Do najpopularniejszych metod czyszczenia układu klimatyzacji zalicza się ozonowanie, czyszczenie z wykorzystaniem ultradźwięków i dezynfekcję chemiczną przy zastosowaniu specjalnych preparatów w sprayu. Warto jednak pamiętać, że tego typu metody nie gwarantują dokładnego oczyszczenia parownika, w którym zbiera się duża ilość osadów. Jeśli chcesz precyzyjnie oczyścić parownik, najskuteczniejszą metodą jego dezynfekcji jest tzw. metoda ciśnieniowa. Decydując się na czyszczenie całego układu klimatyzacji, warto od razu zainwestować w dobrej jakości preparat biobójczy. Niestety nie wszystkie serwisy używają sprawdzonych, atestowanych środków. Dlatego przed zleceniem usługi dezynfekcji klimatyzacji, warto dopytać, z jakiego preparatu korzysta warsztat i poprosić o pokazanie jego etykiety.
Dlaczego dezynfekcja parownika jest tak ważna?
Ze względu na złożoną konstrukcję i wilgotne środowisko pracy w zakamarkach parownika lubią gromadzić się różnego rodzaju osady, rozwija się w nich pleśń, gromadzą się szkodliwe dla zdrowia bakterie, które następnie wraz ze schłodzonym powietrzem trafiają do wnętrza kabiny auta. Jeśli nie zadbamy o czystość parownika, po uruchomieniu samochodowej klimatyzacji z wnętrza kratek wentylacyjnych zacznie wydobywać się nieprzyjemny zapach stęchlizny, a wraz z nim groźne dla ludzkiego zdrowia zarodniki grzybów, różnego rodzaju pyłki, bakterie czy wirusy.
Ciśnieniowa metoda czyszczenia parownika
W odróżnieniu od innych popularnych metod dezynfekcji samochodowej klimatyzacji, ciśnieniowe czyszczenie parownika jest najskuteczniejsze. Metoda polega na spryskaniu całej konstrukcji parownika preparatem biobójczym. By preparat spenetrował każdy zakamarek urządzenia, zaleca się jego aplikację pod zwiększonym ciśnieniem. Wykorzystuje się do tego celu specjalny pistolet pneumatyczny z podłączoną do niego metalową sondą. Dzięki temu serwisant może dotrzeć w głąb komory parownika i precyzyjnie oczyścić całą jego powierzchnię. Wystrzeliwany pod dużym ciśnieniem preparat nie tylko niszczy pleśń czy bytujące na powierzchni urządzenia bakterie, ale także wypłukuje wszelkie zalegające w jego szczelinach osady. Gdy parownik nie był czyszczony przez dłuższy czas, pod pojazdem zapewne pojawi się zielonkawy osad. Duża ilość wypłukanego szlamu jest świadectwem wieloletnich, wcześniejszych zaniedbań. Oczywiście przy okazji dezynfekcji parownika warto również zadbać o doczyszczenie kanałów wentylacyjnych i wymianę filtra kabinowego.
Czym płukać parownik?
Dla zagwarantowania maksymalnej skuteczności procesu dezynfekcji do czyszczenia parownika należy wykorzystać dedykowany temu zadaniu, atestowany preparat biobójczy. Taki preparat powinien spełniać odpowiednie normy i być środkiem dopuszczonym do obrotu na terenie Polski. Informacja o legalności preparatu znajduje się na jego etykiecie. Nie powinniśmy zatem wahać się, by poprosić serwisanta o jej okazanie. Na etykiecie legalnego preparatu znajduje się numer pozwolenia na obrót na terenie Polski, nadawany przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Profesjonalnie wykonana, kompleksowa dezynfekcja klimatyzacji to gwarancja wysokiej sprawności działania tego układu w okresie letnim, a także najlepszy sposób na pozbycie się nieprzyjemnego zapachu stęchlizny, wydobywającego się z kratek wentylacyjnych auta.