Okres wakacji to prawdziwy test sprawności działania samochodowej klimatyzacji. Niestety, jak każdy innych podzespół samochodowy, także klimatyzacja może ulec awarii. Szczególne ryzyko jej uszkodzenia pojawia się w momencie większego obciążenia, zwłaszcza latem, gdy temperatury powietrza są bardzo wysokie i klimatyzacja pracuje na pełnych obrotach. Co najczęściej się psuje i jak możemy temu zaradzić?
Najtańsza opcja – wyciek czynnika chłodniczego
Gdy klimatyzacja przestaje spełniać powierzoną jej funkcję i do schłodzenia wnętrza samochodu potrzeba znacznie więcej czasu niż zwykle, przyczyną usterki może okazać się znaczny ubytek czynnika chłodniczego. Zauważalny, stopniowy spadek efektywności działania samochodowej klimy to typowy objaw ubytku czynnika chłodniczego. Jego przyczyną może być nieszczelność systemu lub zapominalstwo użytkownika auta, który zaniechał regularnych przeglądów systemu klimatyzacji i nie nabijał jej nowym gazem od wielu lat. W tym drugim przypadku wystarczy odwiedzić serwis i nabić system nowym czynnikiem. W tej drugiej opcji trzeba jeszcze zlokalizować źródło wycieku, co zajmuje znacznie więcej czasu i sporo kosztuje. By sprawdzić, czy system jest szczelny, mechanik wpuszcza do niego azot lub wodór i przy pomocy specjalnego czujnika sprawdza szczelność każdego elementu. Nieszczelności najczęściej pojawiają się w obrębie chłodnicy lub przewodów aluminiowych. Zużyte elementy należy wymienić na nowe, przy okazji trzeba również wymienić osuszacz (po rozszczelnieniu systemu wymiana osuszacza na nowy jest koniecznością). Dopiero naprawiony, w pełni szczelny układ klimatyzacji napełnia się świeżym czynnikiem chłodniczym. Po naprawie systemu warto pamiętać o jego regularnych przeglądach, tak by awaria znowu nie zaskoczyła nas w najmniej odpowiednim momencie.
Koszt naprawy
Gdy przyczyną awarii jest nieszczelność chłodnicy, koszt nowych części może oscylować w granicach 400-500zł (chłodnica plus osuszacz). Do tego należy doliczyć koszty robocizny, które w zależności od warsztatu mogą wynosić do 100 do 300 złotych. Oczywiście mowa o usługach realizowanych w warsztatach niewchodzących w skład sieci ASO. Gdy zdecydujemy się na naprawę w autoryzowanym warsztacie, koszt naprawy będzie znacznie wyższy. Po usunięciu usterki/usterek musimy jeszcze nabić klimatyzację nowym czynnikiem chłodniczym. Cena za czynnik starego typu może sięgać kwoty 100-150zł. W przypadku nowych aut, w których używa się czynników ekologicznych – nowej generacji, za nabicie klimatyzacji możemy zapłacić nawet tysiąc złotych.
Inne usterki
Warto pamiętać, że awaria klimatyzacji może wynikać nie tylko z nieszczelności czy naturalnego zużycia czynnika chłodniczego, ale także z usterek niektórych podzespołów odpowiedzialnych za jej prawidłowe działanie. W starszych samochodach zwykle psują się kompresory, wentylatory i zawory rozprężające. Niekiedy usterka może dotyczyć komputera komfortu zainstalowanego w pojeździe. W zależności od elementu, który uległ uszkodzeniu, koszt naprawy może wahać się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Najdroższe są nowe kompresory, ale w starszych samochodach zwykle sięga się po modele używane, po regeneracji. W takim przypadku koszt części nie powinien przekroczyć kwoty tysiąca złotych.
Zakup auta używanego
Decydując się na kupno samochodu starszego niż dziesięcioletni, wyposażonego w klimatyzację, należy dokładnie sprawdzić, czy działa ona w optymalny sposób. Klimatyzację sprawdzamy zawsze, niezależnie od pory roku, w jakiej kupujemy auto. Koszt ewentualnej naprawy uszkodzonego kompresora lub innego elementu technicznego odpowiedzialnego za prawidłowe działanie samochodowej klimatyzacji może dorównywać wartości całego auta. W związku z tym właściciele starszych samochodów rzadko decydują się na takie naprawy. Nie warto dawać wiary zapewnieniom, że klimatyzacja działa, tylko trzeba nabić ją czynnikiem. Lepiej inwestować w samochód sprawdzony, z działającą klimatyzacją, bo koszty jej naprawy mogą być bardzo wysokie.
Autoserwis Klakson zaprasza na przegląd klimatyzacji, naprawę klimatyzacji, czyszczenie i serwis klimatyzacji.