Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów technicznych każdego auta. Opowiada za sterowanie pracą zaworów i dozowanie paliwa do silnika. Jednym słowem, wykonuje zadania, bez których prawidłowa praca samochodowego silnika spalinowego nie byłaby możliwa. Konstrukcja układu rozrządu zmieniała się przez wiele lat. Dziś najczęściej spotykanym rozwiązaniem są układy rozrządu w formie paska, stąd też potoczna nazwa tego układu – pasek rozrządu.
Awarie paska rozrządu – gdy pasek jest mocno wyeksploatowany, w każdej chwili może dojść do jego zerwania, a to od razu zakończy się uszkodzeniem silnika (zawory zderzą się z tłokami). Dlatego w sposób bezwzględny należy przestrzegać terminów wymiany paska na nowy i najlepiej robić to z niewielkim wyprzedzeniem, tak by za wszelką cenę uniknąć jego przypadkowego zerwania. Przy okazji wymiany paska rozrządu zaleca się również wymianę napinaczy, rolek prowadzących i pompy wody.
Kiedy wymieniać pasek rozrządu – zalecenia producentów są różne. W nowych samochodach sugerowany czas eksploatacji paska to około 90-150tys. km, w starszych modelach ten czas może być odpowiednio krótszy. Wymianę paska na nowy zaleca się praktycznie zawsze po zakupie używanego samochodu – nigdy nie mamy pewności, czy przebieg auta jest prawdziwy i kiedy doszło do ostatniej wymiany układu rozrządu.
Gdzie wymieniać pasek rozrządu? – z uwagi na specyfikę tego elementu technicznego pojazdu, nie zaleca się jego samodzielnej wymiany, zwłaszcza w nowych modelach samochodów. Najlepiej wymianę paska wykonać w autoryzowanym serwisie, ewentualnie w wyspecjalizowanym warsztacie samochodowym. Nie warto oszczędzać na oryginalnych częściach, choć oczywiście są one znacznie droższe od zamienników.