Dbająca o komfort podróżowania w okresie letnich upałów i minimalizująca efekt nadmiernego parowania szyb w chłodniejszych miesiącach roku, sprawna klimatyzacja samochodowa to układ z zamkniętym obiegiem gazu – czynnika chłodniczego, który należy jedynie systematycznie czyścić i konserwować. Niestety nawet w sprawnych układach dochodzi do naturalnego zużycia gazu i spadku jego objętości, w związku z czym co pewien czas klimatyzację należy dobić gazem tego samego rodzaju.
Usługa nabijania samochodowej klimatyzacji to podstawowa oferta warsztatu zajmującego się serwisowaniem tego typu układów. Jej uzupełnieniem jest usługa sprawdzenia szczelności całego układu klimatyzacji i jego czyszczenia, a także wszelkie usługi związane z naprawami zużytych lub uszkodzonych podzespołów.
Wymiana czynnika chłodniczego na nowy
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa stare czynniki chłodnicze, z których wciąż korzysta wiele układów samochodowej klimatyzacji, zwłaszcza w starszych modelach pojazdów, zostały wycofane ze sprzedaży, a ich miejsce zajął nowy, bezpieczniejszy dla środowiska naturalnego, szybciej rozpuszczający się w powietrzu czynnik R1234yf. Jeśli zatem układ samochodowej klimatyzacji jest nabity starym czynnikiem R123a, należy go wypompować i dopiero wówczas klimatyzację nabić nowych gazem – czynników nie powinno się mieszać. Nowy czynnik chłodniczy jest droższy, w związku z czym nieuczciwe warsztaty mogą oferować gaz pochodzący z nieznanego źródła, o niepotwierdzonym składzie i właściwościach. Nabijając klimatyzację takim gazem, ryzykujesz uszkodzeniem układu lub znaczącym pogorszeniem skuteczności jego działania.
Kiedy nabijać klimatyzację?
Szczelny układ klimatyzacji nie wymaga zbyt częstego dobijania gazu. Oczywiście czynnik chłodniczy degraduje się w sposób naturalny, w związku z czym po pewnym czasie użytkowania klimatyzacji (raz na kilka lat) należy go uzupełnić. Kiedy warto to zrobić?
Pierwszym sygnałem świadczącym o znaczącym ubytku gazu w układzie jest wyraźne obniżenie sprawności działania klimatyzacji. Po prostu czas potrzebny do schłodzenia kabiny pojazdu będzie coraz dłuższy. Objawem ubytku czynnika chłodniczego może być również głośniejsza praca sprężarki – gdy w systemie jest mało gazu, sprężarka jest gorzej smarowana i musi dłużej pracować, by schłodzić powietrze w kabinie, przez co szybciej się zużywa. Jasnym sygnałem do wizyty w warsztacie jest również nieprzyjemny zapach pleśni lub stęchlizny wydobywający się z wentylacji w momencie uruchomienia wentylacji oraz słabszy niż zwykle nadmuch – to objawy świadczące o zanieczyszczeniu systemu, zapchaniu lub uszkodzeniu filtra.
Profesjonalny warsztat zajmie się nie tylko wymianą lub uzupełnieniem brakującego czynnika chłodniczego, ale także oczyszczeniem klimatyzacji z pleśni oraz innych zanieczyszczeń biologicznych, a w razie potrzeby, również sprawdzeniem szczelności całego układu – jeśli musisz często dobijać czynnik, w układzie musi być jakaś nieszczelność, którą należy wykryć i załatać.