Usterki silnika należą do tych najpoważniejszych, najtrudniejszych i najdroższych w naprawie. Ich objawy mogą być jednak bardzo różne i prawidłowe zdiagnozowanie przyczyn wadliwego działania samochodu, również w nowoczesnych autach naszpikowanych elektronicznymi czujnikami nie zawsze jest łatwe. Doskonałym przykładem trudnej do zdiagnozowania usterki są awarie objawiające się falowaniem obrotów silnika. Co może być przyczyną jego nierównej pracy?
Najczęstsze przyczyny falowania
Gdy nierówna praca silnika pojawia się w aucie mającym więcej niż dziesięć lat, jedną z pierwszych rzeczy, jakie warto sprawdzić, jest szczelność układu dolotowego. W kilkunastoletnich autach tego typu nieszczelności mają prawo się już pojawiać, a ich skutkiem jest właśnie charakterystyczne falowanie obrotów silnika. Szczelność układu dolotowego zwykle sprawdza się przy pomocy wytwornicy dymu, które ujawniają istniejące nieszczelności.
Problem z falującymi obrotami silnika dość często pojawia się w autach z instalacją LPG, co jest pochodną nieprawidłowego montażu lub niewłaściwego ustawienia takiej instalacji. Rozwiązaniem problemu jest w tym przypadku wizyta u mechanika specjalizującego się w zakładaniu instalacji LPG – gdy robimy to w najtańszym warsztacie, musimy liczyć się z ryzykiem niedokładnego montażu, przez co silnik może łapać lewe powietrze, co skutkuje charakterystycznym falowaniem obrotów.
Gdy z układem dolotowym jest wszystko w porządku, a samochód nie jest wyposażony w instalację LPG, warto skupić uwagę na kolejnych dwóch elementach – przepustnicy oraz przepływomierzu. Falowanie obrotów silnika to bardzo często pochodna poważnego zanieczyszczenia lub zużycia jednego, ewentualnie tych dwóch podzespołów. Jeśli ich czyszczenie nie przyniesie spodziewanego rezultatu, pozostaje wymienić je na nowe. Niestety są to elementy dość drogie, w związku z czym rozwiązanie problemu skaczących obrotów silnika będzie wiązało się ze znacznymi wydatkami.
Rzadsze przyczyny falowania
Nieprawidłowa praca silnika może być pochodną zużycia kabli zapłonowych i świec, ewentualnie uszkodzenia jednej z cewek zapłonowych – warto pamiętać, że nawet jedna uszkodzona cewka może powodować zaburzenia w pracy silnika, co będzie objawiało się właśnie charakterystycznym falowaniem obrotów. W kilkunastoletnich autach przyczyną nierównomiernej pracy silnika mogą być również zimne luty w komputerze sterującym silnikiem, nieszczelności spowodowane zużyciem uszczelki pod głowicą czy w skrajnym przypadku pęknięcie głowicy – oczywiście są to sytuacje skraje, zdarzające się w zasadzie jedynie w mocno wyeksploatowanych autach, ewentualnie w poddawanych dużym obciążeniom samochodach sportowych.
Odnalezienie przyczyny falujących obrotów silnika, nawet w nowych autach nigdy nie jest łatwe i wymaga sporego wyczucia oraz doświadczenia ze strony diagnozującego samochód mechanika. Zlecając odnalezienie przyczyny usterki, warto poprosić o stopniowe sprawdzanie kolejnych elementów – jeśli mechanik od razu zabierze się za wymianę różnych części, które mogą powodować falowanie, nie dowiemy się, co właściwie było przyczyną usterki, a dodatkowo poniesiemy bardzo duże koszty naprawy.
W warsztacie samochodowym Klakson zdiagnozujemy i naprawimy każda usterkę. Zapraszamy.