Wbrew pozorom, samochodowy akumulator to delikatny podzespół, który w wyniku niewłaściwej eksploatacji możemy dość łatwo uszkodzić. Poniżej prezentujemy sześć najczęstszych przyczyn niewłaściwego działania akumulatora w aucie.
- Głębokie rozładowanie – to stan, w którym akumulator praktycznie pozbawiony jest prądu. Pozostawienie akumulatora w stanie głębokiego rozładowania przez dłuższy czas, z pewnością doprowadzi do zasiarczenia ogniw i tym samym do jego nieodwracalnego uszkodzenia. Najgroźniejszą sytuacją jest pozostawianie rozładowanego akumulatora na mrozie – znajdujący się w nim elektrolit może zamarznąć i rozerwać plastikową obudowę. Akumulator w takim stanie jest już nie do uratowania. Dlatego rozładowany akumulator należy wymontować z auta i podłączyć do prostownika, czekając do jego pełnego naładowania. Proces ładowania głęboko rozładowanego akumulatora może potrwać nawet kilkanaście godzin.
- Brak pełnego doładowania – w pojazdach poruszających się na krótkich dystansach, akumulator może pozostawać w stanie ciągłego niedoładowania. W takiej sytuacji dochodzi do szybkiego spadku pojemności akumulatora i drastycznego obniżenia wartości prądu rozruchowego – odpalenie auta na takim akumulatorze przy nawet niewielkim mrozie, może być bardzo trudne.
- Luźno osadzony akumulator – współczesne akumulatory są mocno narażone na wibracje i wstrząsy. Jeśli akumulator ma luz, będzie poruszał się i wibrował w czasie jazdy, to może dojść do pęknięcia jednego z jego wewnętrznych ogniw. Akumulator z uszkodzonym ogniwem nadaje się już tylko do utylizacji.
- Zabrudzony i zawilgocony akumulator – obudowa akumulatora powinna pozostać czysta. Jeśli na powierzchni obudowy znajdzie się wilgotne błoto, może dojść do zwarcia lub mikro zwarć, które doprowadzą do szybkiego rozładowania akumulatora.
- Przeładowanie akumulatora – tego typu usterka może zdarzyć się przy uszkodzonym regulatorze napięcia. W wyniku takiej usterki może dojść do spłynięcia materiału aktywnego z ogniw i nieodwracalnego uszkodzenia akumulatora. Usterkę łatwo wykryć poprzez sprawdzenie klarowności elektrolitu w akumulatorze. Co warte podkreślenia, tego typu usterki nie są objęte ochroną gwarancyjną.
- Niewłaściwe przechowywanie akumulatora – akumulator musi być wypoziomowany, nie wolno go przechylać na boki i pozostawiać w takiej pozycji przez dłuższy czas. Jeśli akumulator zostanie postawiony na boku, przy nieszczelności korków może również dojść do wycieku elektrolitu.